Rušenje rekorda: najbrži civilni zrakoplov uskoro u zraku

Boom XB-1 - najbrži civilni zrakoplovBoom XB-1 - najbrži civilni zrakoplov / Izvor: fortune.com

Najnoviji model nedavno nastale američke tvrtke Boom: turbomlazni zrakoplov XB-1 uskoro bi trebao promijeniti budućnost zračnog prometa. Nadzvučni mlažnjak će moći dosegnuti brzinu od čak 2715 km/h (1687 mph) ili 2.2 Macha. Time će postati najbrži civilni zrakoplov u povijesti za prijevoz putnika. XB-1 će prvim letom sakupljati različite informacije koje će kasnije koristiti visoko obrazovani stručnjaci i znanstvenici kako bi bolje mogli razumjeti različite aerodinamične, temperaturne i fizičke fenomene.

Putovanje ovim brzinama rezultirat će u letovima od New Yorka do Londona dugačkim nešto manje od 3 sata, a od San Francisca do Tokya za čak 5 sati!

Ovakvi nadzvučni zrakoplovi se inače proizvode od aluminija, dok se za Boom XB-1 koristi specijalne ugljične kompozitne materijale koji su mnogo otporniji na udarce i pouzdaniji. Ti materijali rezultiraju u maloj masi zrakoplova koja je kritična pri postizanju ovako visokih brzina. Veliku važnost također nalazimo u aerodinamičnom dizajnu ovog zrakoplova koji je projektiran tako da je otpor zraka minimalan. Provjera aerodinamike obavljena je u zračnim tunelima, komorama u kojima se fizički simulira kretanje zraka.

Boom XB-1 pokreću 3 J85 mlazna motora tvrtke General Electric koji mogu proizvesti potisak i do 22240 N. Uporaba ovako jakih mlaznih motora uz malu veličinu i težinu omogućuju brzine duplo veće od brzine zvuka.

Duljina XB-1 mlažnjaka je 20.7 metara, dok mu je raspon krila 5.2 metra.

Tehniku koja je bila potrebna za realiziranje ovako brzog zrakoplova pogledajte u videu:

Dobra vijest za sve putnike je da let ovim zrakoplovom neće biti skup. Cijene karata će se kretati kao i cijena prosječne karte za poslovan razred današnjih aviokompanija. Prema proizvođaču cijena izrade jednog modela iznosi 293 milijuna dolara, no Boom se nalazi u odličnoj poziciji kada je riječ o ekonomskim troškovima. Tvrtka je već spremna za produkciju zrakoplova za transport budućnosti.

Zrakoplovi se za sada proizvode u hangaru Centennial aerodroma u Denveru, a uskoro započinju i testovi u južnoj Kaliforniji. Prvi komercijalni let se očekuje već 2020. Uporaba raznih lakih materijala sve više nalazi ulogu u komercijalnom zrakoplovstvu što je odlična vijest za budućnost zračnog prometa na ekološkoj razini. Smanjenjem težine zrakoplova smanjit će se i količina goriva koje se mora koristiti, pogotovo za uzlet sa staze, a i veliki plus nalazimo u kraćim letovima na veće udaljenosti.


Izvor: airwaysmag.com

O autoru

Lovro Šojić
Student 2. godine preddiplomskog studija na Fakultetu prometnih znanosti u Zagrebu. Područja zanimanja: zračni promet, aeronautika, budućnost razvitka zrakoplova, utjecaj zrakoplova na okoliš i električni automobili.
Close