Nova era kontrole zračnog prometa!

Izvor: saab.com

Tvrtka Saab osvojila je natječaj za gradnju prve zračne luke bez fizičkog kontrolnog tornja. Bit će to prva zračna luka izgrađena bez tornja kakav je moguće vidjeti na većini zračnih luka u svijetu i svojevrstan pilot projekt najnovijih tehnologija koje omogućuju kontrolu zračnog prometa na aerodromima s udaljenih pozicija.

Tehnologija praćenja zrakoplova

Tehnologija senzora omogućuje ispravljanje slike u slučajevima kada bi direktna svjetlost Sunca utjecala na normalan vid. Moguće je i korištenje posebnih leća koje zanemaruju maglu, no i druge vremenske prilike, dajući kristalno čistu sliku, što uvelike pomaže kontroloru pri radu. Najsuvremenije tehnologije praćenja zrakoplova na manevarskim površinama, kao i kamere i ostali senzori s 360º pokrivenošću omogućuju konstantan nadzor nad svim zrakoplovima na aerodromu.

Skandinavija prednjači u razvijanju tehnologija

Planinska regija Skandinavije (VIDI KARTU) , gdje će se graditi zračna luka od izrazitog je značaja za skijaški turizam, a Sälen i okolni planinski predjeli smatraju se vrhunskim skijaškim centrima. Najbliža je međunarodna zračna luka Oslo, udaljena 220km od skijališkog centra, dok je najbliža zračna luka udaljena 100km – neprihvatljiva udaljenost za posjetitelje. Kako prenosi airfactsjournal.com cijena izgradnje klasičnog kontrolnog tornja stoji oko 1.5 milijuna USD, dok  s održavanjem od dodatnih  pola milijuna USD godišnje, stvara ozbiljan trošak agenciji za kontrolu zračnog prometaUštede koje se ostvare kod korištenja daljinskih kontrolnih tornjeva značajne su, a zračne luke s velikom sezonalnošću idealne su za primjenu ovih tehnologija.

Nedostaci pristupa daljinske kontrole zračnog prometa

S obzirom na to da se primjenom ovakvog sustava centralizirane kontrole zračnog leta u konačnici može postići da se s više zračnih luka upravlja s jednog mjesta, postoji potencijalna opasnost od mogućih previda prilikom pokušaja kontroliranja više zračnih luka u isto vrijeme. Nužno je ovu tehnologiju iskoristiti do krajnjih sigurnosnih granica, no ipak uzeti u obzir ograničenja koja je, pak, nužno osmisliti i implementirati.


Izvor: economist.com

O autoru

Ivica Stepanić
Student četvrte godine zračnog smjera Fakulteta prometnih znanosti u Zagrebu, novinar studentskog internet portala prom.com.hr. Širok spektar interesa unutar aktivnosti zračnog prometa, geopolitičkih utjecaja i svjetskih čimbenika ukupnog razvoja industrije.
Close