Pametne naočale počinju mijenjati svijet logistike

Slika: www.ubimax.de

Putem ugrađenog čitača barkodova, kada zaposlenik preuzme predmet, naočale će mu zasvijetliti zeleno ukoliko je dio dobar, odnosno crveno ako se radi o pogrešnom elementu…

Pametne naočale i logistika

Izvor: www.vuzix.comPametne naočale pripadaju klasi AR (Augmented Reality) uređaja. Stvarni svijet koji korisnik vidi prilikom njihovog nošenja povezan je s virtualnim inačicama prikazanim u vidnom polju oka. To je moguće zahvaljujući zaslonima, kamerama i mikrofonima kojima su opremljene. Ono što danas radite na vašim smartphone-ima ubrzo ćete raditi puno brže noseći ove naočale.

Kada govorimo o njihovoj primjerni u industriji odnosno logistici priča je to koja je već počela. Iako je njihova primjena još u ranoj fazi, beneficije koje se očekuju mogle bi u potpunosti promijeniti svijet logistike koji danas poznajemo.

Najpoznatiji primjeri pametnih naočala su Google Glass, Vuzix M100 i SAP čiju nevjerojatnu primjenu u skladištu možete pogledati na priloženom videu:

Augmentirana stvarnost…

Occulus Rift - Znanstveni piknik 2015

Foto: Božo Cicvarić

Kako bi se lakše opisala primjena pametnih naočala u logistici potrebno je definirati pojam augmentirane stvarnosti. Postoji razlika između virtualne (VR) i augmentirane (AR) stvarnosti. Virtualna stvarnost je potpuno kompjutorski generirana, trodimenzionalna okolina koja se prikazuje na zaslonu računala ili na posebnim stereoskopskim zaslonima poput npr. Oculus Rifta. Nasuprot tome, augmentirana (proširena) stvarnost, ponekad nazivana i „mješana“ stvarnost, kombinira virtualno sa stvarnom okolinom. Dakle, gledanjem kroz pametne naočale vidimo realnu okolinu obogaćenu virtualnim prikazima.

AUGMENTIRATI (lat. augmentare) umnožavati, dodavati, pojačavati, povećavati, povisivati

Kako su se AR uređaji razvijali vidljivo je kroz nekoliko faza, a to su kronološki:

  1. ručni uređaji (Handheld Devices)
  2. statični AR sustavi (Stationary AR Systems)
  3. prostorni AR sustavi (Spatial Augmented Reality (SAR) Systems)
  4. zasloni za virtualnu stvarnost (Head-mounted Display (HMD))
  5. pametne naočale
  6. pametne leće – očekivana sljedeća faza nakon pametnih naočala

 Augmentirana stvarnost u logistici 

Iako je u logistici AR trenutno u ranoj fazi adaptacije, mogućnosti primjene AR uređaja su nebrojive. Davatelju logističkih usluga AR može pružiti uvid u iščekivane informacije u bilo koje vrijeme i bilo gdje, što omogućuje egzaktno planiranje i kvalitetno izvršavanje određenih zadataka. Najveći potencijal primjene pametnih naočala u logistici je u skladišnim operacijama. Smatra se da operacije skladištenja sudjeluju oko 20% u ukupnim troškovima logistike, a operacije podizanja robe oko 55% ukupnih troškova skladištenja. To upućuje na visoki potencijal AR uređaja u smanjivanju troškova i unaprjeđenju procesa podizanja robe.

Brži pristup informacijama bilo kada i bilo gdje, vizualizacija planiranog skladišnog prostora i jednostavno planiranje operativnih zadataka samo su neke od prednosti za logističke operatere.

Sustavi koje proizvode firme KNAPP, SAP i Ubimax već se počinju se primjenjivati. Takozvani Vision Picking softver vrlo lako zapaža objekte u realnom vremenu te omogućuje čitanje barkodova, bolju unutarnju navigaciju i odličnu integraciju informacija s WMS-om (Warehouse Management System). Ključna prednost korištenja Vision Picking-a je davanje intuitivne hands-free digitalne podrške radnicima prilikom ručnog podizanja robe. Pogledajte iskustva i predikcije korisnika:

Postoji nekoliko interesantnih područja primjene AR uređaja u logistici. Prilikom podizanja robe sa skladišta, ukoliko su opremljeni nosivim AR uređajima, zaposlenici mogu koristiti digitalnu navigaciju pri pronalaženju prave rute do određenog paketa, čime se ujedno smanjuje vrijeme traženja robe. Mogućnost pogreške je također manja. Ukoliko je potrebno redizajnirati skladište, pomoću ovih uređaja moguće je vizualizirati željene promjene i simulirati skladišne operacije u realnom vremenu. Lako se registriraju dostave paketa, paletni i paketni brojevi, volumen robe te se lako identificiraju oštećene pošiljke.

U međunarodnoj trgovini dokumenti odnosno trgovački termini i oznake pošiljaka mogli bi se automatski prevoditi. Prilikom vožnje osoba koja sjedi za volanom preko pametnih naočala ili projekcije na vjetrobranu može dobiti trenutne informacije o okolini, vozilu i teretu (npr. temperatura u frigo kontejnerima). Kod utovara/istovara robe zaposlenik na zaslonu AR uređaja dobiva direktne instrukcije gdje je koju paletu potrebno smjestiti. Time fizički dokumenti postaju nepotrebni, a proces utovara/istovara puno brži. Kroz cijeli opskrbni lanac postoje mnogobrojne mogućnosti optimizacije ovim uređajima.

Pametne naočale koriste se u serijskoj proizvodnji u Volkswagenu

Volkswagen

Izvor: autoblog.com

Nedavno je Volkswagen u Njemačkoj svoje radnike opremio pametnim naočalama. Nakon tromjesečne pilot faze upotreba 3D naočala u serijskoj proizvodnji napokon je mogla početi. Radnici koji odlaze po određene dijelove potrebne za ugradnju u neki od automobila sada mogu točno vidjeti o kojem se dijelu radi, koliko je dijelova potrebno uzeti te ostale detalje svog radnog naloga. Putem ugrađenog čitača barkodova, kada zaposlenik preuzme dio, naočale će mu zasvijetliti zeleno ukoliko je dio dobar, odnosno crveno ako je riječ o pogrešnom elementu. Ono što je najvažnije, zaposlenikove ruke su potpuno slobodne, budući da nema potrebe za držanjem uređaja za skeniranje. Umjesto toga kamera na naočalama ima ulogu barkod skenera. Reinhard de Vries, direktor za logistiku tvornice u Wolfsburgu rekao je kako se pametnim naočalama razina kolaboracije između ljudi i sustava podigla na novu razinu. Upotreba naočala je na volonterskoj osnovi, kako bi se zaposlenici postepeno upoznali s novom tehnologijom. Jednako tako novi zaposlenici se mogu brzo pridružiti radu nakon kratkog akomodacijskog perioda.

Tko je trenutno u igri

xPick je inovativan „pick-by-vision“ način komisioniranja razvijen u njemačkoj kompaniji Ubimax. Poboljšava manualno komisioniranje, zaprimanje, otpremu i sortiranje robe te upravljanje zalihama. Postoje različiti moduli – opcije koje se mogu kustomizirati, poput provjere težine, skeniranja barkodova, lociranja, zvučne konfirmacije i sl. Sjedište Ubimaxa je u gradu Bremenu u Njemačkoj.

Poznate kompanije korisnici Ubimaxovih AR uređaja su: Dailmler, BMW, DHL, Samsung, MAN, Toyota, dm, Volkswagen…

KiSoft Vision, inovacija tvrtke KNAPP detektira mjesto i serijske brojeve 1D i 2D kodova te tako rasterećuje zaposlenike od obaveza dokumentiranja. Lako se integrira u već postojeće skladišne sustave. Neovisno radi li se radi o primanju, komisioniranju ili otpremi robe, bilo na manualan ili automatski način KNAPP-ove invencije primjenjive su u svim glavnim procesima opskrbnih lanaca i pomažu identificirati gdje i zašto se pojavljuju određeni problemi. Vision tehnologija u opskrbnom lancu također garantira odvijanje procesa na razini Six Sigma bez pogrešaka. Icon_KiSoft_Vision

Kliknite na ikonu desno i pogledajte kako funkcionira KiSoft Vision…

Razvoj primjene pametnih naočala

Postoji nekoliko tehničkih i socioloških izazova koje će trebati premostiti prije nego što počne široka primjena pametnih naočala. To su primjerice vijek trajanja baterija, visoki investicijski troškovi, kvaliteta internet veze, zaštita privatnosti te općenito prihvaćanje javnosti. Njihova primjena je višestruka, a posebna korist očekuje se u turizmu (virtualno rekonstruiranje ruševina i povijesnih scena) i arhitekturi. Prije nego što nađu svoje mjesto na policama dućana i krenu u široku prodaju, prvenstvo primjene pametnih naočala i ostalih AR uređaja zasada se daje industrijskim djelatnostima. Što se logistike tiče, preostaje nam pratiti razvoj primjene u proizvodnji, skladištenju i pojedinim segmentima opskrbnih lanaca te način na koji će mijenjati određene logističke procese.


O autoru

Božo Cicvarić
Urednik rubrike Logistika na web portalu Prom. Magistrirao je 2016. na Fakultetu prometnih znanosti u Zagrebu, smjer Logistika. Posebno ga zanima prijevozna logistika i organizacija putničkog prijevoza.
Close