Strateški potez Boeing-a u šahovskoj partiji za prevlast!

Brazilski proizvođač prvenstveno regionalnih zrakoplova pod nazivom E-serija je najavio potpisivanje ugovora teškog gotovo 4 milijarde USD kako bi Boeing preuzeo 80 postotni udio u proizvodnji Embraer zrakoplova E serije. Zrakoplovi E-serije su izdigli kompaniju Embraer do vodeće pozicije na tržištu regionalnih zrakoplova te predstavljaju okosnicu današnjeg poslovanja tvrtke koja je prije 20 godina bila na rubu bankrota.

Nastanak E serije

Menadžment tvrtke Embraer je još 1996. godine donio rizičnu odluku pretvorbe tadašnjeg turboprop zrakoplova Brasilia EMB-120 u  regionalni jet zrakoplov EMB-145. Ovaj je zrakoplov stao na put Bombardieru koji je s tadašnjim zrakoplovom CRJ100 u potpunosti dominirao tržištem zrakoplova do 50 sjedala. Embraer je tada dobro predvidio kako će se tržište regionalnih zrakoplova uskoro proširiti sa 50 sjedala na 50-100, dok se trup postojećeg zrakoplova nije mogao dovoljno proširiti.Tada Embraer donosi još jednu hrabru odluku da osvoje tržište regionalnih zrakoplova sa više od 50 sjedala. Prvi takav zrakoplov, “clean sheet” design,  nosio je ime E-jet (E-170). Zrakoplov je imao veći trup, a  izgledom bio više nalik velikim zrakoplovima komercijalnih prijevoznika sa mlaznim motorima smještenim ispod krila.

Zrakoplov E-170 poljskog avioprijevoznika LOT

//Izvor: Flickr

Clean sheet design

Ovaj je pojam korišten kada se proizvođač zrakoplova u procesu izgradnje tipa, ili serije zrakoplova, ne služi postojećim dizajnom, specifikacijama ili podacima drugih tipova već razvija potpuno nove sustave! Obzirom na visoku cijenu izgradnje zrakoplova te ogromni zahtjevi izrazito velikog broja parametara da bi zrakoplov u konačnici bio isplativ, rizik ovog modela izrazito je visok, pa se rijetki proizvođači odlučuju na isto.

Ipak, zrakoplovi E-serije pokazali su se izrazito dobrima, pouzdanima te su iz tih razloga vodeći na tržištu.

CSerija kompanije Bombardier uz potporu Airbus-a

Bombardier i Airbus (direktni konkurent kompanije Boeing na svjetskom tržištu komercijalnih zrakoplova) nedavno su potpisali sporazum o suradnji u kojoj se Airbus obvezao pomoći tvrtci Bombardier u plasiranju njihovih zrakoplova CSerije na tržište, a koji su također interni “clean sheet” design. Kako je u gotovo 9 godina, koliko se razvijao program dizajna CSerije, utrošeno gotovo 6 milijardi USD da bi prvi zrakoplov poletio, plasiranje sada gotovog proizvoda od kompanije koja ima sjajnu reputaciju, odlične distribucijske kanale, i vodeću poziciju na tržištu od presudne je važnosti za Bombardier. Cserija je po svim testovima daleko konkurentnija od postojećih tipova zrakoplova uz smanjenje potrošnje goriva i ostalih operativnih troškova do čak 25%!

Embraer i Boeing uzvraćaju udarac

Boeing i Embraer najavili su ugovor kojim bi ne samo stvorili moćan savez za borbu protiv pokušaja uspostavljanja dominacije Airbus-a, nego i ostvarili sjajnu suradnju u kojoj Boeing prestaje biti konkurent Embraeru, razvija svoje zrakoplove u skladu s nastojanjima Embraera da zadrži dominantni položaj u kategoriji zrakoplova do 127 putnika, a da istovremeno Boeing, uz “know how” sjajnih brazilskih inženjera dobije i proizvodne kapacitete izvan SAD-a. Naime, iako su fiksni troškovi proizvodnje zrakoplova od 100 sjedala gotovo jednaki onima proizvodnje zrakoplova od 220 sjedala, plaće brazilskog osoblja su i do 3 puta manje od onih u SAD-u!

//Izvor: seattletimes.com

O autoru

Ivica Stepanić
Student četvrte godine zračnog smjera Fakulteta prometnih znanosti u Zagrebu, novinar studentskog internet portala prom.com.hr. Širok spektar interesa unutar aktivnosti zračnog prometa, geopolitičkih utjecaja i svjetskih čimbenika ukupnog razvoja industrije.
Close