Era pogona zrakoplova na električnu energiju je bliže no što mislite!

Prop engine

Izum mlaznog motora revolucionizirao je zračni promet, to je sasvim sigurno. Ipak, uveo je cijeli svijet u apsolutnu zavisnost o fosilnim gorivima, a pitanje kako se odmaknuti od te zavisnosti je jedno od najvažnijih pitanja zrakoplovstva 21-og stoljeća!

Princip rada mlaznog motora

Mlazni motor radi na principu Trećeg Newtonovog zakona, a to je da je svakoj akciji suprotstavljena jednaka sila reakcije suprotnog smjera! Slikovito se to može prikazati jednostavnim primjerom kada ste naslonjeni o stol jednom rukom, stol djeluje na ruku jednakom silom kojom ona pritišće stol, samo suprotnog smjera!

Na isti način mlazni motor, zagrijavanjem goriva do faze zapaljenja, zbog nagle ekspanzije (širenja) mase plinova, uspijeva djelovati na okolni zrak koji jednakom, ali silom suprotnog smjera djeluje na cijeli zrakoplov i pokreće ga prema naprijed. To se zove potisak. Postavlja se pitanje: kako dobiti silu jednakog ili sličnog intenziteta, dovoljnu da pokrene ogromne mase današnjih zrakoplova, a da se ne koristi isključivo fosilno gorivo?

Nedostaci zrakoplova s propelerima

Zrakoplovi s propelerima i hibridni zrakoplovi (turboprop) koji koriste kombinirane pozitivne značajke prop i mlaznih motora, i dalje pate od negativnih značajki do kojih dolazi kod korištenja propelera – osjetno veća buka prilikom rada motora, veće vibracije, manja visina i brzina letenja. Kod motora s propelerom, propeler je taj koji djeluje sa zrakom, dok je kod mlaznih motora međudjelovanje zraka ono što daje potisak!

Zbog tih je ograničenja zrakoplov s propelerima u bitno lošijem položaju u odnosu na mlazne. Ipak, neka se od ovih pitanja mogu rješiti suvremenim tehnologijama.

Suvremeno rješenje modernog pitanja

Pokretanje motora električnom energijom rješilo bi pitanje buke i vibracija, motori bi se mogli raspodjeliti dalje od krila jer bi bili lakši, fosilna se goriva ne bi koristila, ili bi se koristila u vrlo maloj mjeri! Kako je u pogledu korištenja električne energije još uvijek najteže rješivo kako skladištiti energiju (baterije), inžinjeri rade na povećanju efikasnosti današnjih motora kako bi se potrošnja goriva smanjila.

Sadašnje je rješenje ponuda hibridnog motora, koji koristi električnu energiju za mijenjanje brzina rada motora (prop motori rade na istom principu kao i automobilski, osim što klipovi pokreću propeler, a ne kotače). DDB (Dual_Drive Booster) tehnologija je koja omogućuje primjenu na postojeće prop motore, a donosi lakše održavanje, veću pristupačnost i veću iskoristivost rada motora.

 

Izvor: AviationWeek magazine (July 16-29), 2018

O autoru

Ivica Stepanić
Student četvrte godine zračnog smjera Fakulteta prometnih znanosti u Zagrebu, novinar studentskog internet portala prom.com.hr. Širok spektar interesa unutar aktivnosti zračnog prometa, geopolitičkih utjecaja i svjetskih čimbenika ukupnog razvoja industrije.
Close