Besplatan javni gradski prijevoz u Estoniji

//Izvor: Flickr.com

Javni gradski prijevoz bi prema mnogima morao biti besplatan, poput škola, javnih gradskih površina, parkova i knjižnica. Vlasti i građani u Estoniji mišljenja su kako je besplatni javni gradski prijevoz dodatan poticaj da se smanji broj osobnih automobila u gradu. Također, ovaj projekt omogućuje i veću ravnopravnost stanovništva nižih društvenih slojeva.

Tallinn

Glavni grad Estonije, Tallinn, prije 5 je godina uveo javni gradski prijevoz. Prema želji građana implementiran je sustav prijave prebivališta u glavnom gradu na temelju čega služenje javnim gradskim prijevozom košta 2€, jednokratno! Do vremena pisanja ovog članka, ukupno je 15 okruga u Estoniji prihvatilo ovaj sustav, a financiranje dolazi iz državnog proračuna.

//Izvor: Flickr.com

Održivost projekta

Sustav je u Estoniji takav da grad Tallinn sa povećanjem broja prijavljenih građana dobiva veći postotak poreza kojeg plaćaju svi građani Estonije. Na ovaj je način grad Tallinn uspio zaraditi dvostruko više no što je procijenjeni gubitak uvođenjem besplatnog gradskog prometa.

Očekivani rezultat

Ipak, istraživanja su nakon prvih par uvodnih godina pokazala da je uvođenjem besplatnog prijevoza u gradu očekivano najveći broj korisnika dođao iz nižih slojeva društva. Ipak, broja osobnih automobila nije se smanjio u dostatnoj mjeri, zapravo puno manjoj od očekivane. Dok se broj osobnih automobila smanjio za 5%, broj prosječnih dnevnih putovanja pješice pao je za gotovo 40%.

//Izvor: weforum.org

O autoru

Ivica Stepanić
Student četvrte godine zračnog smjera Fakulteta prometnih znanosti u Zagrebu, novinar studentskog internet portala prom.com.hr. Širok spektar interesa unutar aktivnosti zračnog prometa, geopolitičkih utjecaja i svjetskih čimbenika ukupnog razvoja industrije.
Close