Kružna USSa – korak u budućnost zrakoplovstva?

Kružna USSa

Konvencionalne USSe (uzletno sletne staze)

Još od povijesnog leta dvojice pustolova, Orvilla i Wilbura Wright, koncept korištenja podloge za slijetanje zrakoplova je istovjetan. Gradnja zračnih luka nije slučajna, a mnoga su istraživanja potrebna kako bi se zadovoljili svi uvjeti. Ograničenja uzlijetanja u najvećoj mjeri ovise o vremenskim uvjetima, najviše smjeru i jačini vjetra. Ukoliko je smjer vjetra drugačiji od optimalnog (smjer suprotan kretanju zrakoplova), uzlijetanje i slijetanje može biti odgođeno ili čak otkazano. Gradnje USSa time mora posebnu pozornost posvetiti smjeru vjetrova. Nije slučajno što se dvije gotovo najveće zračne luke u Europi u potpunosti razlikuju svojim izgledom. Heathrow i Schiphol, dvije zračne luke dviju Europskih prijestolnica zračnog prometa – Londona i Amsterdama, razlikuju se u broju i poziciji USSa. Razlog tome leži isključivo u vremenskim (ne)prilikama.

//Gornja slika: raspored USSa zračne luke Schiphol //Donja slika: raspored USSa zračne luke Heathrow

Problematika zračnog prostora

Kao što se već ranije pisalo na ovom portalu, zagušenje zračnog prostora u svijetu, a naročito u Europi, ključan je problem daljnjeg razvitka zračnog prometa. Daleko najveći dio generiranih kašnjenja, nastavno na kapacitet zračnih luka, uzrokovan je isključivo vremenskim prilikama, naročito nepovoljnim vjetrom. Napretkom tehnologija, na pomolu je i komercijalni zračni prostor bespilotnim letjelicama, naročito u segmentu prijevoza tereta, gdje bi se korištenjem suvremenih tehnologija i bez ograničenja fatigue (umora) posade eksploatacija operacija mogla zavidno povećati.

Gradnja kružne USSe

Koncept kružne piste omogućuje da se prilikom slijetanja i uzlijetanja, neovisno o smjeru vjetrova, gotovo uvijek postiže optimalan smjer uzlijetanja / slijetanja. U kružnoj konfiguraciji uvijek postoji optimalna točka slijetanja obzirom na vjetar. površina potrebna za izgradnju kružnih USSa odgovara veličini tri jednostrukih USSa, dok funkcionalno obavlja jednak broj operacija kao 4 USSe. Kako su testni piloti u Arizoni potvrdili, centripetalna sila prilikom slijetanja zrakoplova dodatno povećava stabilnost i upravljivost zrakoplova po krivulji pružanja USSe. Sila koja usmjerava zrakoplov i dodatno umanjuje utjecaj vjetra je slična pojavi koja se može uočiti i kod kuglice u ruletu koja, zbog kuta površine (u obliku lijevka) bude usmjerena prema središtu kruga. Izlazak iz kružne USSe odvija se preko brze izlazne staze koja omogućuje puno veći kapacitet površine USSe.

 

 Kružna USSa u budućnosti?

Premda se koncept odlikuje brojnim pogodnostima, obzirom na desetke tisuća postojećih zračnih luka u svijetu, koncept kružnih USSa nije isplativ. Potrebno je razviti procedure slijetanja, sa strane upravljanja zračnim prometom (kontrola zračnog leta), no i upravljanje zrakoplovom s pilotske strane. Implementacija ovog radikalnog pristupa rješavanju problema zagušenja zračnog prometa vrlo će vjerojatno ostati tek samo idejno rješenje, barem u komercijalnom putničkom prijevozu. Izgledno je kako bi kružna USSa mogla svoju primijenu naći tek u budućnosti AI (umjetne inteligencije) i bespilotnih letjelica.

//Izvor: endlessrunway-project.eu

O autoru

Ivica Stepanić
Student četvrte godine zračnog smjera Fakulteta prometnih znanosti u Zagrebu, novinar studentskog internet portala prom.com.hr. Širok spektar interesa unutar aktivnosti zračnog prometa, geopolitičkih utjecaja i svjetskih čimbenika ukupnog razvoja industrije.
Close