Semafori budućnosti koji bi mogli učiniti prometnice sigurnijima

Izvor: interestingengineering.com

Semafori su sveprisutni dio svakog prometnog raskrižja. Njihov dizajn se tijekom godina neznatno mijenjao, ali postoji velika mogućnost da semafori budućnosti sve to promijene.

Jedan od prvih semafora u svijetu uveden je u Londonu u prosincu 1868. godine. Nije dugo trajao, ali ne zbog vandalizma nezadovoljnih sudionika u prometu. Signal je zapravo eksplodirao za manje od mjesec dana njegovog korištenja. Ovakav semafor bio je osvijetljen plinom i njegovo nesretno samo-zapaljivanje dovelo je do povrede policajca koji je njime upravljao.

Nakon ovog kratkog eksperimenta, dizajn temeljen na semaforima počeo se pojavljivati širom svijeta u prva dva desetljeća 20. stoljeća. Električno svjetlo uvedeno je 1912. godine u Utah-u, s automatskim sustavima koji su postali uobičajeni 1920-ih godina. Od tada su postali sastavni dio cestovne sigurnosti u svijetu.

Iako se njihov dizajn razlikuje širom svijeta, osnovni koncept ostaje isti ili vrlo sličan, tako da ih svi vozači razumiju gdje god da voze u svijetu.

1. Vizija Arinina Evgeny-ja

Izvor: interestingengineering.com

Ruski dizajner, Arinin Evgeny, predstavio je svoju viziju semafora budućnosti u 2017. godini. On predlaže niz različitih svjetala za svako pojedino raskrižje.

Umjesto tradicionalno obojenih krugova i strelica s kojima smo svi upoznati, on predlaže intuitivnije oblike boja kako bi se izbjegla svaka sumnja o tome što svjetlo ukazuje.

Ti semafori nisu samo sigurnosni uređaji na cesti, nego su  i stvarna umjetnička djela svaki na svoj način.

2. Dizajn semafora budućnosti koji je ujedno i ulična svjetiljka

Izvor: interestingengineering.com

Mobious Strip Lamp koji je dizajnirao Kisung Lee veoma je futuristički. Elegantan je i doista mijenja koncept tradicionalnog semafora.

Ovo nisu samo semafori nego i ulične svjetiljke od kojih je svaka multifunkcionalna. Konceptna umjetnost ovih semafora ukazuje na to da načini paljenja svjetala za zaustavljanje i polazak, također, uključuju i tajmer za odbrojavanje vremena, što je lijep dodatak.

Glavna ideja je da se smanji vizualna mješavina svjetala te da se sastave u jednu urednu traku. Dizajn je osvojio nagradu Red Dot Concept Design Award 2010. godine.

3. Čileanski dizajn semafora budućnosti

Dizajnirao ga je čileanski dizajner automobila Roberto Vackflores, koji se nada da će svojim “pametnim” semaforima zamijeniti tradicionalne semafore.

Njegov dizajn, pod nazivom Control, predlaže sustav na solarni pogon koji ne samo da djeluje kao normalan semafor, već obavlja i neke druge funkcije. Oni izvode uobičajene funkcije semafora koristeći LED osvjetljenje, ali i pružaju vozačima informacije o maksimalnom ograničenju brzine, uvjetima na cesti te informacije o vremenu.

Pojednostavljuju protok prometa pomoću pametnih senzora koji prioritetno postavljaju vozila za hitne slučajeve na bilo kojem prijelazu ili raskrižju kroz koje prolaze. Njegovi pametni semafori, također, integriraju sigurnosne kamere za provjeru smetnji na cesti i niza drugih problema.

4. UNISignal je dizajniran da pomogne osobama koje ne raspoznaju boje

Izvor: interestingengineering.com

Ovaj zanimljiv semafor budućnosti posebno je dizajniran za one koji imaju problema s prepoznavanjem razlika između crvene i zelene boje.

Bez sumnje, ovo je veliki problem za ljude koji ne raspoznaju boje budući da su to standardizirane boje koje označavaju signale zaustavljanja i polaska na tradicionalnim sustavima semafora.

Premda, u većini slučajeva, položaj je indikatorskih svjetala obično standardiziran. To bi moglo biti vrlo zbunjujuće za sustave stop svjetala koje imaju horizontalan, a ne vertikalan dizajn.

Ovaj sjajan koncept, pod nazivom UNISignal, stvorila su četiri inovativna dizajnera koji su koristili oblike zajedno s bojama kako bi ublažili svaku potencijalnu nedoumicu. Jednostavna, ali sjajna ideja da se pomogne onima koji ne raspoznaju boje da nikada više ne budu u nedoumici kada će se zaustaviti ili krenuti.

5. Semafor budućnosti koji može pomoći u smanjenju emisija ispušnih plinova u gradovima

Izvor: interestingengineering.com

Dizajnirao ga je Damjan Stankovic. Ovaj semafor budućnosti mogao bi pomoći protiv zagađenja zraka u gradovima. Pod nazivom EkoLight, misija koncepta je da pomogne u smanjenju praznog hoda automobila tijekom dugih čekanja na stop svjetlima.

To se postiže time što vozaču omogućuje da zna koliko dugo će morati čekati na semaforu kako bi, u teoriji, mogao isključiti motor automobila. To radi pomoću indikatora odbrojavanja oko crvenoga svjetla.

S tim informacijama, vozači se mogu bolje pripremiti za vrijeme kada će se svjetla ponovo zeleno osvijetliti kako bi mogli krenuti. Iako slična svjetla već postoje, ona obično uključuju i numeričko odbrojavanje.

6. IBM želi kontrolirati motor vašeg automobila na semaforima

Izvor: interestingengineering.com

Sličan konceptu gore navedenog Eko StopLight-a, IBM je 2010. godine patentirao i ideju koja bi takav način i nametnula. Oni predviđaju sustav koji može automatski nadjačati vašu kontrolu nad motorom automobila pri zaustavnim signalima.

Ovaj sustav bi zapravo isključio motor automobila tijekom dugih zaustavljanja, a zatim ga automatski ponovo pokrenuo neposredno prije nego što se upali zeleno svjetlo na semaforu. Ideja je da, ne samo da će vam pomoći da uštedite na potrošnji goriva, već i da spriječi mogućnost vozača da upravljaju crvenim stop svjetlima.

Ovo će, vjeruju, smanjiti emisije u pogođenim područjima i drastično pomoći smanjiti prometne nesreće na raskrižjima i prijelazima.

Ovaj dizajn neće biti vrlo popularan kod svih vozača i sama zamisao o kontroli vašeg automobila od strane treće strane je malo zabrinjavajuća. Ali ne brinite, ovo je za sada samo teoretski.

7. Luxfor semafori zamjenjuju klasične semafore

Izvor: interestingengineering.com

Dizajnirao ga je ruski umjetnički studio, Art Labedev. Luxfor oživljava novi dizajn semafora. Novi dizajn je zapravo prilično jednostavan, ali i vrlo ugodan za oko.

Pod nazivom Luxfor, novi dizajn se ne oslanja na trikove ili drugu integriranu tehnologiju, već ih čini vidljivijima. Umjesto okruglih svjetala (koji su izvorno dizajnirani za smještaj žarulja), ovaj sustav umjesto toga koristi kvadratne LED ploče.

Oblik svjetala i upotreba LED tehnologije čini ih vidljivijima, a time i vozačima lakše za prepoznavanje.

8. Dizajn semafora budućnosti u obliku pješčanog sata

Izvor: interestingengineering.com

Iako nije najbolji dizajn za vozače koji ne raspoznaju boje, ovaj dizajn je doista vrlo zanimljiv koncept. Ideja je da je uvijek korisno vozačima pružiti što više informacija kako bi bolje donosili odluke kada se približavaju ili čekaju na semaforima.

Umjesto jednostavnih svjetlosnih pokazatelja, poput većine postojećih svjetala, kao glavni pokazatelj koristi se pješčani sat. Ovaj pješčani sat mijenja boju u skladu s time što se prazni kako bi se pokazalo koliko je vremena ostalo za polazak ili za zaustavljanje.

Također, ima numeričku funkciju odbrojavanja kako bi se vozači bolje informirali o tome koliko dugo moraju čekati ili se spremiti za zaustavljanje.

9. Semafor budućnosti koji drži pješake i vozila razdvojenim pomoću lasera

Izvor: interestingengineering.com

Dizajnirao ga je Hojoon Lim. Ovi semafori budućnosti zapravo koriste lasere kako bi se pješaci zadržavali na sigurnim prijelazima. Pješaci su vrlo ranjivi sudionici u prometu i sve što može pomoći u sprječavanju nesreća je bonus.

Tu dolazi do izražaja ovaj zanimljiv dizajn semafora budućnosti. Lim-ov projekt predviđa semafore na solarnu energiju, koji bi, u teoriji, uvelike smanjili mogućnosti potencijalnih sudara na pješačkim prijelazima.

Sustav ima set od četiri signala na svakom raskrižju koji se sastoji od sfere postavljene na stupovima s ravnom površinom pod kutem od 90 stupnjeva. Svaki prikaz uključuje vizualnu grafiku koja pokazuje je li sigurno prijeći ili ne. Sustav koristi tanke laserske zrake koje im “blokiraju” put.

Dizajner se nada da će to pridonijeti korisnom i intuitivnom dodatnom vizualnom alatu koji će otežati ignoriranje crvenih stop svjetala.

10. Semafor koji je bio ispred svoga vremena

Izvor: interestingengineering.com

Iako tehnički nije semafor budućnosti, zapravo je potpuno suprotno.

Marshalite-a je 1936. godine razvio Charles Marshall. Sjajan je, jednostavan i intuitivan koncept i, usuđujemo se reći, vrlo futuristički dizajn za to vrijeme.

Za razliku od tradicionalnih semafora, Marshalite je bio mehaničkog dizajna. Koristio je fizički pokazivač koji je kružio oko obojene podloge, poput mehaničkog sata.

Rad pokazivača je bio konstantan i kretao se kroz obojene dijelove različitih veličina uz predvidljivu brzinu. Vozači su intuitivno znali koliko vremena imaju dok se signal ne promijeni.

Marshalite je Australiji korišten do 1970-ih godina, ali se njegov utjecaj na dizajn i danas može osjetiti.

11. Semafori pogonjeni od strane pješaka

Izvor: interestingengineering.com

Još u 2011. godini, skupina od tri studenta osmislila je zanimljiv koncept za semafor budućnosti. Ne samo da su signali bili intuitivni za razumijevanje, već je i način na koji se pokreću vrlo revolucionaran.

Umjesto da se oslanjaju na električnu energiju koja se isporučuje na mrežu ili tradicionalne obnovljive alternativne izvore kao što je solarna energija, zapravo ih pokreću ljudi. Koncept je generirati električnu energiju koristeći kinetičku energiju dok pješaci prelaze prometno gradsko raskrižje.

Ovo samoodrživo prometno raskrižje pomoglo bi gradovima uštedjeti nešto novca u troškovima energije za pokretanje signala.

Ali to ide i dalje od toga, ako bi se pješačka sila mogla obuhvatiti šire, mogla bi biti u mogućnosti napajati i druge segmente kao što su LED ulične svjetiljke, kamere te ostali uređaji.

Iako u ovom trenutku čisto teoretski, to bi moglo biti nešto za istraživanje u pametnim gradovima budućnosti.

Izvor: interestingengineering.com

Close