Generalna avijacija – naprednije korištenje transpondera i ADS-B sustava !

Kako izvještava britanski pružatelj zrakoplovnih usluga, NATS, provedeno je uspješno šestomjesečno testiranje koje će omogućiti pilotima generalne avijacije da iskoriste punu funkcionalnost svojih “Mode S“ transpondera. Podatci koji su prikupljeni tokom šestomjesečnog testiranja ukazuju na to da su piloti koji pilotiraju zrakoplovima generalne avijacije znatno više informacija transmitirali dok su njihove transponderi bili spojeni na određene, necertificirane GPS izvore podataka.cessna-citation-xls-620451__180

Poanta upotrebe takvih necertificiranih softvera, odnosno izvora podataka, je da piloti mogu pratiti vlastiti zrakoplov, ali I ostale u svojoj blizini, u realnom vremenu na aplikacijama kao što su : “Planefinder“ I “FlightRadar24“. Za poboljšanje točnosti podataka, tj. da zrakoplovi “budu praćeni“ koristi se dodatni ADS-B prijemnik. ADS-B (eng. Automated dependent surveillance – broadcast) je navigacijska tehnologija pomoću koje zrakoplovi mogu određivati svoju poziciju putem satelitske navigacije. Informacije koje zrakoplov o svojoj poziciji dobije od satelita distribuira, točnije emitira putem ADS-B prijemnika kako bi njegova pozicija u zračnom prostoru bila lakše određena. Ovakvom integracijom tehnologija se svakako podiže svijest o zrakoplovima generalne avijacije koji koriste ADS-B tehnologiju te će ionako zagušen zračnim prostor Ujedinjenog Kraljevstva biti još sigurniji.

plane-330489__180

Testiranje je bilo podpomognuto britanskim zrakoplovnim nadležnim tijelom, CCA (eng. Civil Aviation Authority), udruženju pilota, AOPA (eng. Aircraft Owners and Pilots Association) te mnogim drugim organizacijama čije je područje djelovanja zrakoplovstvo I generalna avijacija. Britanski NATS vjeruje da cjelokupna zajednica pilota generalne avijacije treba biti poticana da se I dalje transponderi povezuju s necertificiranim GPS softverima, pošto je to jedan od novih načina detektirana pozicije manjih zrakoplova u zračnom prostoru, a I svakako jedan od sigurnosnih alata.

Daljnja implementacija ADS-B prijemnika I zrakoplove će morati biti odobrena od strane nadležnih zrakoplovnih vlasti. Iz FASVIG-a (eng. Future Airspace Strategy VFR Implementation Group) potvrđuju kako žele da instalacija ADS-B-a bude što brža, jednostavnija I financijski što jeftinija kako bi se što više pilota generalne avijacije odlučilo na takvu preinaku. Ovaj cjelokupni veliki projekt je dio većeg projekta po imenu EVA (eng. Electronic Visibility via ADS-B) u kojem NATS surađuje sa svim većim zrakoplovnim organizacijama u zemlji. U sklopu projekta EVA britanski NATS I Funke Avionics, proizvođač zrakoplovne opreme, razvili su prototip uređaja nazvanog “Low Power ADS-B Transceiver (LPAT)“. LPAT je malo prenosivi uređaj, baterijski pogonjen, financijski pristupačan, koji će omogućiti da zrakoplov generalne avijacije bude vidljiv i drugim korisnicima zračnog prostora. LPAT može emitirati i zaprimati ADS-B signal od 1090 MHz omogućujući tako pilotima povećanje svjesti o prometu u njihovoj blizini. S obzirom na takve mogućnosti svejedno ne može biti zamjena za transponder. To bi u praksi značilo da LPAT nije interoperabilan s TCAS-om (eng. Traffic Collision Avoidance System), sustavom za detektiranje i otklanjanje bliskog susreta dvaju zrakoplova. Upotreba LPAT-a također ne omogućuje ulazak u određene klase zračnog prostora gdje je transponder obvezna oprema.

Na slici ispod se može vidjet kako izgleda LPAT uređaj.

LPATv2


Piše: Filip Trojko

Izvor: www.nats.aero

O autoru

Filip Trojko
Urednik rubrike Aeronautika at Web portal PROM Student treće godine preddiplomskog studija Aeronautike - modula kontrola leta na Fakultetu prometnih znanosti. Interesiraju ga sigurnost zračnog prometa te novi sustavi koji utječu na poboljšanje protoka zračnog prometa.
Close