Što je to zapravo okretni moment motora? Drugi dio!

Izvor: www.ridelust.com

Ako niste pročitali prvi dio članka, obavezno kliknite na ovaj link pročitajte ga, a sad nastavljamo sa objašnjenjem misterije okretnog momenta i zašto je on važan. U prvom dijelu smo objasnili što je zapravo moment i gdje ga svakodnevno upotrebljavamo, a u ovom dijelu članka objasnit ćemo važnost i primjenu okretnog momenta kod automobila

Na motoru to izgleda ovako: Ako motor proizvodi 500 Nm okretnog momenta, možemo to objasniti obrnutim postupkom od gore navedene poluge i zatezanja. Za zaustavljanje motora sa 500Nm, bila bi potrebna poluga duga 1 m spojena na koljenasto vratilo, sa 500 Njutna sile na kraju. Kako jedan kilogram vrši silu od otprilike 9.8  Njutna na Zemljinoj gravitaciji, to znači da trebamo čovjeka od 50 kilograma da stoji na kraju poluge. Ako mislite da je to lagano, nemojte zaboraviti omjere brzina u mjenjačkoj kutiji koji višestruko multipliciraju okretni moment na kotačima! Čovjek od 50 kilograma možda može zaustaviti motor, ali ne i cijeli automobil.

Što je onda bolje, snaga ili okretni moment? 

Okretni moment i snaga su dva vrlo usko povezana pojma pošto ne možete imati jedno bez drugoga u motoru sa unutarnjim izgaranjem. Sve se svodi na matematiku i to izgledao ovako: Konjska snaga = okretni moment x broj okretaja po minuti / 5252 što znači da ako usporedimo dva motora sa drugačijim okretnim momentom, motor sa većim okretnim momentom će imati uvijek više konjskih snaga na bilo kojem broju okretaja motora.

No unatoč tome, mnogi motori sa velikim okretnim momentom nisu napravljeni za visoke okretaje. Samo se sjetite nekog dizel motora koji nakon 4000 okretaja gubi “dah”. Suprotnost tome su benzinski sportski auti koji su konstruirani sa manjim okretnim momentom, ali sposobnost razvijanja velike snage na visokim okretajima dozvoljavaju im da idu brže (Ferrari modeli su poznati po benzinskim motorima koji razvijaju snagu na vrlo visokim okretajima)

Za svakodnevnu vožnju, ipak je bolji motor sa većim okretnim momentom. Veća elastičnost motora omogućuje vozaču opušteniju vožnju sa manje izmjena brzina, a kod vozila koja prevoze teret, okretni moment je ključna karakteristika motora. Zaključak: Ako želite auto za stazu ili utrke, uzmite atmosferski motor sa puno snage, a ako vam treba nešto za svaki dan, dizel ili benzinac sa turbom će sigurno dobro poslužiti.

 

O autoru

Filip Slavujević
Student cestovnog prometa. U slobodno vrijeme bavi se automobilima, detailingom i biciklizmom. Područje interesa: Prometno-tehnička vještačenja, prijevozna sredstva u cestovnom prometu i prometno planiranje.
Close