Utrka u razvoju autonomnih taksi vozila počinje!

Fotografije: nuTonomy.com, Uber.com, Pixabay

Erde„Ovo je doista trenutak u povijesti koji će promijeniti način na koji su gradovi izgrađeni i kako zaista gledamo na naše okruženje.“ – Doug Parker, nuTonomy

Tvrtka nuTonomy pretekla Uber i lansirala prve autonomne taksije na svijetu…

Dok je cijeli svijet iščekivao da se Uber upiše u povijest kao prva kompanija koja na gradske ulice lansira uslugu taksi prijevoza autonomnim vozilima, ekipa inženjera iz MIT start-up kompanije nuTonomy iznenadila je javnost napravivši to prije.

Krajem kolovoza 2016. na ulicama Singapura izvedena je javna proba prijevoza prvim autonomnim taksi vozilima u svijetu, neznatno prije nego što su Uberovi Ford Fusion-i izašli na ceste Pittsburga.

Fotografija: nutonomy.com

Fotografija: nutonomy.com

Pilot je to program nastao kao suradnja između nuTonomy-a i vlade Singapura, precizinije Singapore Land Transport Authority-a (LTA). Interes vlade Singapura kroz ovaj projekt je ohrabriti svoje stanovnike na češće korištenje dijeljenih vozila i javnog prijevoza.

“Pilot projekt omogućiti će nam prikupljanje tehničkih podataka, no ništa manje važno, pomoći će nam saznati uživaju li putnici u vožnji samoupravljivim vozilima.“ – Karl Iagnemma, CEO, nuTonomy u razgovoru za The Guardian

Tvrtka je angažirala ograničenu skupinu ljudi da skinu njihovu aplikaciju i besplatno se voze zapadnim okrugom Singapura. Preko aplikacije korisnici naruče vozilo i samoupravljivi auto dođe po njih – bez vozača te ih odveze na željenu destinaciju. Za vrijeme vožnje, iza upravljača sjede inženjeri kako bi nadgledali sustav vožnje i preuzimali kontrolu kada je to potrebno. Za sada još uvijek nije moguće ući u vozila na bilo kojem mjestu već na unaprijed određenim točkama za ulazak ili izlazak iz vozila.

Vozila su električna, marke Renault Zoe i Mitshubishi i-MiEv i nisu proizvod nuTonomy tvrtke, ali su opremljena njezinim softverima, kamerama i kompleksnim sustavom lasera koji omogućuje detekciju objekata prilikom vožnje.

Razlog zašto se tvrtka odlučila da mjesto probe bude Singapur je zavidna razina prometne organizacije i discipline na cestama Singapura, u prijevodu – mali broj prometnih zagušenja.

Cilj projekta kako prenosi Reuters bio je dobiti povratnu informaciju o usluzi vožnje taksijem bez vozača prije potpunog otvaranja servisa predviđenog za 2018. godinu. Doug Parker, izvršni direktor nuTonomy tvrtke rekao je kako je namjera do 2018. godine u Singapuru imati 100 komercijalnih samovozećih taksi vozila.

Udruženje s GrabTaxi -jem, udarac Uberu…

nuTonomy-u se u Singapuru krajem rujna priključila tvrtka GrabTaxi, veliki konkurent Uber Technologies-a na tržištu jugoistočne Azije. Grab korisnicima pruža uslugu bookiranja taksija (onih s kojima su u suradnji), a nakon priključivanja projektu u Singapuru kroz njihovu aplikaciju sada je moguće putem posebne tipke „robo-taksi“ bookirati uslugu prijevoza nuTonomy autonomnim vozilima. Rezultati zajedničkog projekta iskoristiti će se za poboljšanje Grabove tehnologije rutiranja i mapiranja samovozećih taksija te s druge strane povećati komfor, učinkovitost i sigurnost samih nuTonomy vozila.

O kakvoj se veličini tržišta radi, govore i same brojke. Broj registriranih vozača na Grab-u prelazi 350.000, a Grab aplikacija skinuta je na više od 19 milijuna mobilnih uređaja diljem Jugoistočne Azije. Zemlje u kojima je Grab Taxi prisutan su Malezija, Singapur, Tajland, Vietnam, Indonezija, Filipini.

UBER, kralj industrije dijeljenja vožnje

Uber Technologies je od 2009. godine do svibnja 2016. zaradio preko 10 milijardi $ kapitala. Prisutan je u 66 zemalja, 507 gradova diljem svijeta.

Preko milijun osoba svake godine pogine na cestama diljem svijeta, 90% zbog ljudske pogrješke. Ovo je problem koji autonomna vozila mogu riješiti – Travis Kalanick, Uber blog

Bez troškova plaćanja vozača, autonomni taksiji biti će znatno jeftiniji od tradicionalnih taksi i Uber servisa. Velik broj prometnih stručnjaka autonomnu taksi vožnju vidi kao ključnju prijetnju Uberovom trenutnom poslovanju. To potvrđuje sve veći broj start-up kompanija koje pružaju usluge dijeljenja vožnje i koje sve više započinju dugoročne suradnje s velikim proizvođačima automobila. Zajedno rade na razvoju autonomne tehnologije. Stoga je razvoj samoupravljivih vozila od iznimne važnosti za Uber ukoliko želi dugoročni rast na tržištu.

Izvor: YouTube

Za razliku od Google-a, Apple-a i Tesle, Uber ne proizvodi vlastita autonomna vozila i prema riječima Travisa Kalanicka, njegovog suosnivača, niti ima u planu. Umjesto toga Uber surađuje s velikim proizvođačima kao što su Volvo, Ford i Toyota s kojima je već sklopio dogovore o kupnji njihovih vozila i za koja razvija vlastitu tehnološku opremu za autonomnu vožnju.

“Uberifikacija” je novonastali izraz za trend u kojem sve više kompanija replicira Uberov poslovni model

Prva autonomna taksi vozila u SAD-u, Uberov projekt u Pitsburgu…

Uvidjevši nužnost ulaganja u autonomna vozila, Uber je otvorio Centar za naprednu tehnologiju u Pitsburgu, SAD (Advanced Technologies Center – ATC) koji je u rujnu 2016. poslužio kao svojevrsni agregat za izvedbu pilot projekta prijevoza putnika samovozećim vozilima.

Sredinom rujna 2016. Uber je u Pittsburgh-u izveo glavnu fazu pilot programa u kojoj su samovozeća taksi vozila besplatno prevozila putnike na njihov zahtjev preko aplikacije. U svakom autonomnom vozilu koje je prevozilo korisnike, kao i u projektu nuTonomy-a, zbog sigurnosti je sjedio jedan vozač i jedan inženjer na suvozačkom sjedalu. Vozila koje Uber koristi za taksi servis su Volvo XC90 i Ford Fusion.

Volvo – UBER 

Uber je potpisao ugovor o partnerstvu s tvrtkom Volvo AB s kojim je zajedno uložio 300 milijuna dolara u cilju razvoja potpuno autonomno vođenih vozila do 2021. godine. Prema navodima Bloomberga Volvo bi trebao do kraja 2016. Uberu dostaviti ukupno 100 Volvo XC90 specijalno modificiranih SUV vozila, koje Uber oprema vlastitom tehnologijom za autonomnu vožnju (senzorima koji koriste kamere, lasere, radare i GPS prijamnike). Jedan dio već je isporučen.

Krajnji cilj i razlog izvođenja probnih testiranja je jednoga dana omogućiti Uber korisnicima korištenje automobila na zahtjev (eng. on-demand) bez vozača u njemu, potpuno autonomnog.

Izvor: Travis Kalanick LeWeb Day 1 - Dan Taylor/Heisenberg Media (Flickr)

Izvor: Travis Kalanick LeWeb Day 1 – Dan Taylor/Heisenberg Media (Flickr)

Toyota – UBER

Još jedna investicija govori u prilog činjenici da “velike ribe” na tržištu proizvodnje automobila ulažu u industriju dijeljenja vožnje. Japanska Toyota također je uložila u Uber, točan iznos investicija nije poznat. Toyota je počela je nuditi fleksibilni leasing program Uberovim vozačima. Vozači bi trebali biti u mogućnosti pokriti troškove leasinga prevozeći putnike za Uber. Usluga se zove Uber Xchange, a osim povoljne cijene specifična je što je nudi neograničenu kilometražu, mogućnost prekida leasinga nakon mjesec dana i besplatno servisiranje vozila. Interes Toyote je izgraditi ekspertizu o tome kako korisnici koriste usluge dijeljenja vožnje. Više o ovoj usluzi na linku.

Toyotina investicija u Uber, reakcija je na investiciju General Motorsa u tvrtku Lyft i ambiciju da preko Lyft-a poveća svoje poslovanje u urbanim područjima.

Ove kompanije predstavljaju pravu konkurenciju Uberu…

Radi održavanja konkurentnosti, svjetski poznati proizvođači automobila poput Volkswagena, General Motorsa, Toyote, BMW-a i sličnih uvidjeli su nužnost ulaska u partnerstva sa kompanijama koje nude usluge dijeljenja vožnje (eng. ridesharing) te istovremeno kupuju manje tehnološke kompanije kako bi proširili svoje znanje o autonomnim sustavima.

Slika: Božo Cicvarić (Foto: Pixabay)

General Motors – Lyft

Tvrtka General Motors je u travnju 2016. investirala pola milijarde dolara u Lyft, drugu najveću kompaniju za pružanje usluga dijeljenja vožnje u SAD-u nakon Uber-a. U svibnju 2016 WSJ je pisao kako GM i Lyft planiraju unutar godine dana na javnim ulicama započeti testiranje flote autonomnih Chevrolet Bolt EV električnih taksi vozila.

Dugoročnom suradnjom GM-a i Lyfta, Lyft-ovi vozači i korisnici imati će pristup širokom asortimanu GM-ovih automobila te će GM biti prefencirani iznajmljivač (leasing) vozila Lyftovim vozačima.

Lyft (San Francisco, CA) je prisutan je u Indoneziji, Maleziji, Singapuru, Tajlandu, Filipinima, Vietnamu i SAD-u. Tvrtku su 2012. osnovali poduzetnici Logan Green i John Zimmer.

Cilj suradnje GM-a i Lyfta je stvoriti mrežu autonomnih taksi vozila koja će podignuti stručno znanje GM-a o tehnologiji autonomnih vozila, ali proširiti izbor usluga dijeljenja vožnje koje nudi Lyft (bolje rutiranje, softveri za transakcije, uparivanje vožnji i sl.). Ovaj program GM podupire preko svoje podružnice Cruise Automation Inc. (San Francisco, CA) koju je prema navodima LA Times-a GM kupio za 1 milijardu dolara. Suradnjom odnosno spajanjem tehnologije GM-ovog Cruise Automation-a i usluga dijeljenja vožnje tvrtke Lyft, nastoji se zajednički proizvesti uslugu autonomnih taksija.

GM – Maven

Ulaganje u tvrtku Lyft nije jedina intendencija GM-a da se uključi u industriju dijeljenja vozila. U siječnju 2016 GM je osnovao podružnicu Maven, carsharing kompaniju sa sjedištem u Detroitu, SAD. Maven korisnicima pruža uslugu dijeljenja automobila marki koje su u vlasništvu GM-a.

Izvor: printscreen mavendrive.com

Izvor: printscreen mavendrive.com

Volkswagen AG – Gett 

Osim Toyote i GM-a, još jedan veliki autoproizvođač upoznat je s trenutnim formiranjem tržišta. Njemački VW AG u svibnju 2016. ušao je u strateško partnerstvo i uložio 300 milijuna $ u izraelski start-up Gett (prije Get Taxi), još jedan veliki konkurent Ubera. Sa sjedištem u Tel Avivu, Gett osim Izraela pokriva tržište SAD-a, Izraela, Velike Britanije i Rusije i prisutan je u preko 80 gradova diljem svijeta. Gett preko svoje aplikacije povezuje korisnike i vozače taksija diljem navedenih zemalja. Više od polovine flote poznatih londonskih black cabova dostupni su za naručivanje preko Gett aplikacije. Osim toga, Forbes je Gett proglasio jednom od top 15 „eksplozivno“ rastućih kompanija.

“Po pitanju tehnologije, u sljedećih tri do pet godina dosegnuti ćemo četvrtu razinu autonomije.” – Johann Jungwirth

Poput drugih davatelja usluga dijeljenja vožnje, Gett koristi najnoviju tehnologiju prediktivnih algoritama, big data i umjetne inteligencije (AI). Interes VW-a je u suradnji s Gett-om uključiti se u vlastite programe dijeljenja vožnje, transporta na zahtjev i autonomnih vozila na zahtjev. Veličinu proizvođača kao što je VW nije potrebno isticati. VW je u posjedu tvrtki Volkswagen, Audi, SEAT, ŠKODA, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, Scania i MAN.

Apple – Didi Chuxing, utrka koju je Uber izgubio?

“Kineski Uber”, Didi Chuxing Technology (sjedište: Beijing), div u industriji dijeljenja vožnje odnosno vožnje na zahtjev najveći je davatelj ridesharing usluga u Kini. Uber China duži je niz godina u Kini pokušao preuzeti dio tržišta Didi Chuxing-u, ali neuspješno. To i ne iznenađuje, budući da ni vodeći high-tech giganti poput Google-a, Twittera, Facebooka i sl. također do danas nisu uspjeli zakoračiti u kinesko tržište. Tvrtki Apple to je uspjelo pa njezine ambicije i ulaganje od 1 milijardu dolara u Didi Chuxing u svibnju 2016 ne iznenađuje. Na taj način Uber je izgubio borbu za kinesko tržište. Koliko će ova suradnja utjecati na razvoj usluge autonomnih taksi vozila u Kini za sada nije poznato.

Potrebno je spomenuti veličinu tržišta koje Didi Chuxing posjeduje. Otprilike 300 milijuna korisnika u preko 400 kineskih gradova koriste se Didi aplikacijom na svojim pametnim uređajima. Usluga dijeljenja privatnog auta moguća je u više od 150 kineskih gradova, s preko 5 milijuna vozača i više od 40 milijuna putnika.

Ford i BMW

Tvrtka Ford duži niz godina se priprema za tržište autonomne vožnje. U ožujku 2016 Ford je osnovao program Ford Smart Mobility (FSM). U medijima se navodi kako je jedan od njegovih ciljeva, kao i drugih velikih proizvođača do 2021. godine proizvesti potpuno autonomna vozila. Jedan od trenutnih ciljeva Forda je do kraja 2016. imati 30 autonomnih vozila, a do kraja 2017. čak 100.

„Propitujemo naš cjelokupni poslovni model. Više se ne radi o tome koliko vozila možemo prodati, već koje usluge možemo pružiti. Razumijemo da je svijet promijenio način razmišljanja. Želja za posjedovanjem vozila danas je želja za dijeljenjem vozila u posjedu.“ – Mark Fields, glavni direktor, Ford

Gigant BMW također je već prilično duboko zakoračio u svijet dijeljenja vožnje. Prvi korak bio je osnivanje vlastite carsharing kompanije ReachNow (Seattle, SAD) u Americi te udruženi pothvat s tvrtkom Sixt – DriveNow (Minhen, Njemačka) koja usluge carsharing-a pruža u europskim gradovima. Pored dva navedena projekta BMW je također, preko pothvata BMW iVentures, u svibnju 2016. investirao nepoznatu sumu kapitala u tvrtku Scoop Technologies (San Franciso, CA), još jednu carpooling aplikaciju za dijeljenje privatnog automobila putem pametnih telefona.

O uslugama dijeljenja vožnje možete se informirati na stranici therideshareguy.com.

O autoru

Božo Cicvarić
Urednik rubrike Logistika na web portalu Prom. Magistrirao je 2016. na Fakultetu prometnih znanosti u Zagrebu, smjer Logistika. Posebno ga zanima prijevozna logistika i organizacija putničkog prijevoza.
Close