Vječna dilema; što je bolje, konvencionalno ili sintetičko motorno ulje?

Foto: www. res.cloudinary.com

Kod održavanja vozila jedna od najvažnijih stavki je motorno ulje i njegova izmjena. Od pamtivijeka se vode polemike između vozača i servisera koje motorno ulje odabrati, koje je najbolje i koje daje najbolja svojstva te čuva motor. Svatko ima svoju neku teoriju i razloge za i protiv pojedinog proizvođača, ali kao glavne dvije strane koje se odabiru pri kupnji motornog ulja su; što kupiti, sintetičko ili konvencionalno ulje. Dok su konvencionalna motorna ulja u upotrebi od samih početaka autoindustrije, sintetička ulja su novija te su mnogi proizvođači odlučili za svoja vozila koristiti upravo ta novija ulja sa, navodno, poboljšanim svojstvima. Kako bi ih mogli međusobno usporediti, moramo krenuti od same oznake za motorno ulje jer se prema toj oznaci i odabire ulje za određen tip motora.

Cilj multigrade ulja je da se motornom ulju smanji viskoznost pri niskim temperaturama, a poveća pri visokim. To omogućava da koristimo isto motorno ulje tokom cijele godine.

Jedna od čestih oznaka ulja kod automobila je SAE 5W-30. SAE je skraćenica od “Society of Automotive Engineers”, dok su oznake  5 i 30 oznake za viskoznost ulja, odnosno, što je veći broj, ulje ima veću viskoznost. W označuje “Winter” odnosno svojstva ulja zimi pri niskim temperaturama. Što je zapravo cilj motornog ulja? Da zaštiti motor vozila zimi, kada su temperature niske, odnosno da je ulje dovoljno rijetko kako bi se motor upalio bez poteškoća pri hladnom startu, te da je dovoljno gusto kako bi pri radnoj temperaturu motora dobro štitilo isti. Iz tog razloga su nastala multigrade (višesezonska) ulja. Cilj je da se ulju smanji viskoznost pri niskim temperaturama, a poveća pri visokim. To omogućava da koristimo isto ulje tokom cijele godine. Ulja koja zadovoljavaju samo ljetne ili samo zimske uvjete zovu se singlegrade ili monograde ulja.

I sad nakon što smo ukratko pojasnili osnovne značajke ulja, možemo objasniti zašto su sintetička ulja toliko popularna u zadnje vrijeme. Kako bi konvencionalno ulje dobilo multigrade, tj. više sezonska svojstva, potrebno je dodati razne aditive u bazu motornog ulja, recimo da je baza SAE 5. Ti aditivi će smanjiti viskoznost u hladnim uvjetima rada motora, ali i povećati viskoznost pri radnoj temperaturi motora i time će se dobiti ulje SAE 5W-30. Sintetička ulja pak se mogu formulirati tako da budu multigrade od same baze, što znači da nisu potrebni aditivi ili ih je potrebno puno manje. A upravo ti aditivi s vremenom i kako se bliži preporučena izmjena motornog ulja gube svojstva, te ne pružaju istu zaštitu kao prvog dana korištenja, te sintetička ulja zapravo bolje štite motor vozila pred kraj intervala izmjene ulja.

Naravno, to ne znači da se sa sintetičkim uljem interval izmjene treba pomaknuti sa preporučenih vrijednosti. Iako su danas konvencionalna i sintetička ulja skoro na istoj razini te se sve više teži tome da se ulje što rjeđe mijenja, samim time se razvija i tehnologija motornih ulja. Kod osobnih vozila su uobičajeni intervali izmjene oko 20 000 kilometara ili jednom godišnje, dok već kod kombi ili teretnih vozila izmjena može biti i svakih 60 000 kilometara ili svake dvije godine (Ford Tranist 2017.) te se tih preporučenih vrijednosti treba držati kako bi se motor očuvao i ostao što duže zaštićen. Ukoliko vas zanima još pojedinosti vezano na ovu temu, pogledajte priloženi video, te komentirajte, mislite li da su sintetička ulja zaslužila mjesto ispred konvencionalnih?

O autoru

Filip Slavujević
Student cestovnog prometa. U slobodno vrijeme bavi se automobilima, detailingom i biciklizmom. Područje interesa: Prometno-tehnička vještačenja, prijevozna sredstva u cestovnom prometu i prometno planiranje.
Close