Naplata cestarine vinjetama u RH

Photo: Marin Dokoza

Gužve na naplatnim kućicama za cestarinu svake godine u ljetnim mjesecima nanovo aktualiziraju temu vinjeta. Sa stajališta vozača i putnika, naplata cestarine vinjetama donosi značajne pogodnosti u smislu eliminiranja ranije spomenutih gužvi, ali i jeftiniju cijenu cestarine, posebice za sudionike u prometu koji često putuju. Kao nedostatak može se izdvojiti činjenica da istu cijenu plaćaju vozači koji puno voze i koji malo voze. Još jedan nedostatak uvođenja vinjeta je što je trenutno veliki broj ljudi zaposlen na naplatnim postajama, uvođenjem istih ta bi se radna mjesta zatvorila. Objektivno gledano, postojeći model naplate cestarine prestaje normalno funkcionirati s pojavom prvih gužvi u prometu, a s obzirom da se Republika Hrvatska značajno razvija po pitanju turizma, iz godine u godinu očekuje se i još veći porast broja turista što dovodi do velikog broja vozila na cesti.

Činjenica je da je u Hrvatskoj cijena cestarine visoka, te se usporedbom s nekim stranima zemljama gdje su uvedene vinjete dolazi do spoznaje da je cijena godišnje vinjete podjednaka cijeni mjesečne vožnje radnim danima po određenim dionicama autocesta i ostalih područja pod naplatom (tuneli, mostovi).

Studiju o vinjetama Institut prometa i veza napravio je još 2006., te su u njoj izneseni i prednosti i nedostaci postojećeg sustava naplate, razlozi za uvođenje vinjeta kao modela naplate cestarine u Republici Hrvatskoj, te utvrđivanje cijene navedenog. Studiju u cijelosti možete pročitati ovdje.

Preostaje nam pričekati hoće li se postojeći način naplate cestarine zamijeniti vinjetama.

 

O autoru

Lea Šikić
Urednica rubrike Cestovni promet na Web portalu Prom. Područje interesa: sigurnost cestovnog prometa, prometno planiranje, te upravljanje mobilnošću u gradovima.
Close