Autonomni prijevoz za starije stanovnike ruralnih sredina

Izvor: Reuters

Japanska tvrtka DeNA počela je s testiranjem autonomnih minibuseva u ruralnom području naselja Nishikata. U pilot testiranju vozila prevoze starije stanovništvo do obližnjih zdravstvenih ustanova. Japan planira tehnologiju autonomne vožnje dovesti u veći broj ruralnih sredina čija je populacija većinom iznad 65 godina.

Često kada čitamo o autonomnim minibusevima prve asocijacije vežu nam se uz velike metropole i veće urbane sredine preplavljenje studentima i mladim zaposlenicima. No, što je s naseljima koja su slabo naseljena i u kojima je većina stanovništa starije životne dobi?

Može li se tehnologija autonomne vožnje primijeniti u ruralnim mjestima i ponuditi viziju kvalitetnog javnog prijevoza?

ROBOT SHUTTLE autonomni minibus

Struktura stanovništva u ruralnim sredinama drugačija je od urbanih naselja što generira drugačiju prometnu potražnju. Jedan od primjera je mjesto Nishikata udaljeno 115 km od glavnog grada Japana, Tokya. Otprilike 6.300 stanovnika u Nishikati pripada skupini starije životne dobi, što je otprilike jedna trećina ukupnog stanovništva. Budući da je broj dostupnih buseva i vozača u ovome naselju ograničen, pojavila se potreba za drugačijim rješenjima.

Japanska vlada planira mjesta za odmor na autocesti pretvoriti u stanice na kojima se stariji stanovnici mogu ukrcati na autonomna vozila. No, prvo će se uzeti u obzir rezultati testiranja.

Jedno od rješenja je samovozeći minibus Robot Shuttle, prilično novi proizvod na tržištu autonomnih vozila. Vlasnik je japanska tvrtka DeNa Co.

Izvor: Vlasništvo robot-shuttle.com

Vozilo ima šest sjedećih mjesta i prosječno se kreće brzinom od 10 km/h što je manje od uobičajenih brzina za ovakve podsustave. Prednost je Robot Shuttle-a što se kreće samostalno postojećim cestama odnosno ne zahtjeva izgradnju posebne infrastrukture po kojoj bi se kretao, a to znači manje troškove uvođenja usluge.

Trenutno se testiraju pod različitim uvjetima i pod različitim stanjima na cestama. Prate se također reakcije pješaka koji prolaze ispred vozila na zvučna upozorenja.

Jedna od korisnica prijevoza Robot Shuttle-om, Shizu Yuzawa, kazala je da je otvorena za vožnju ovom tehnologijom. Objasnila je da je bila zabrinuta kako putovati na određena mjesta budući da više nije sposobna voziti automobil.

Planovi za budućnost

Ovisno o rezultatima koji se prikupe, japanska vlada planira mjesta za odmor na autocesti pretvoriti u stanice na kojima se stariji stanovnici mogu ukrcati na autonomna vozila. Osim za odlazak u zdravstvene ustanove, stanovnici će tako imati mogućnost posjećivati i ostale objekte kao što su maloprodajni dućani, banke i slično.

Postoje različita rješenja za povećanje mobilnosti u ruralnim sredinama. Usluge dijeljenja vožnje, carsharing, bikesharing i sl. zanimljivi su trendovi u razvoju koji svakako mogu tome pridonijeti.

Ipak, ne smije se zapostaviti činjenica da starije osobe koje čine veći udio stanovnika u takvim mjestima nisu više sposobna voziti automobil ili bicikl. U tom pogledu Robot Shuttle riješenje možda ima svoju budućnost. U Japanu bi prema nekim navodima do 2020. takve usluge mogle biti lansirane u većem broju ruralnih područja.

O autoru

Božo Cicvarić
Urednik rubrike Logistika na web portalu Prom. Magistrirao je 2016. na Fakultetu prometnih znanosti u Zagrebu, smjer Logistika. Posebno ga zanima prijevozna logistika i organizacija putničkog prijevoza.
Close