Pravi razlog zašto je znak STOP crvene boje i oblika osmerokuta

Ilustracija/Izvor: pixabay.com

Jeste li se ikada zapitali zašto je znak stop crvene boje ili prepoznatljivog ortogonalnog oblika? U autoškoli nas uče kako znakovi izričitih naredbi, u koje pripada znak obaveznog zaustavljanja (popularno zvani znak STOP), u pravilu kružnog oblika. No kako je pravilo da svako pravilo ima iznimku, tako je to i sa znakovima izričitih naredbi. Znakovi izričitih naredbi koji se koriste za reguliranje prometa na raskrižju nisu kružnog oblika upravo iz razloga kako bi ih se moglo prepoznati iz svih smjerova na raskrižju. No jeli to u začetcima bio cilj oktogonalnog oblika, i koji je razlog crvene boje?

Zahvaljujući dragocjenom doprinosu Williama Phelpsa Enoa, dogodila se evolucija suvremenog znaka za obavezno zaustavljanje (tzv. znak STOP), a time i mnoštvo prometnih i sigurnosnih propisa koji još i danas pomažu društvu.

U crvenoj boji sa svojim klasičnim oktogonalnim oblikom, znak stop je postao međunarodno priznati simbol, ali pitanje je koje je porijeklo znaka STOP zašto je baš crvene boje i zašto je prepoznatljivog ortogonalnog oblika.

Ilustracija/Izvor: interestingengineering.com

Pogled na povijest otkriva da oni oblik i boja nisu bili dio originalnog dizajna. Sve je to dio duge priče koja je započela prije mnogo godina kada je jedan zabrinuti građanin odlučio provesti reformu prometa.

William Phelps Eno, pionir kojemu se dodjeljuje priznanje za dolazak s izvornim konceptom znaka STOP i zagovaranje njegove široke uporabe u godinama početaka korištenja automobila.

Kako je prijelaz dvadesetog stoljeća bio svojevrsni “hrabri novi svijet” u smislu vozila, malo je pažnje posvećeno tome kako automobili dijele prostor s pješacima, ili s konjima ili biciklima, te je sve bilo posve kaotično kada je u pitanju promet.

Zahvaljujući zamahu koji je nastao iz Enove ideje, različite su se države počele slagati s korištenjem  malim znakovima i signalima. Oblik se počeo razvijati 1923. godine u sklopu sheme inženjera  iz  Mississippi Valley Association of State Highway Departments koja je rangirala oblike po stupnju opreza, od kruga do željezničkih prijelaza do pravokutnika i kvadrata. Octagon, po njihovom mišljenju, bio je pod krugom.

Boja će doći mnogo kasnije nakon mnogih kombinacija  i pokušaja, oblik i boja znaka STOP konačno se formirala 1954. godine, ironično nakon smrti njegova začetnika Enoa.

Eno, koji je sada dobio titulu “Oca sigurnosti prometa”, nikad u životu nije vozio, ali je bio odlučan doprinijeti razvoju sigurnosti prometa.


Izvor: Interesting engineering

Close