Budućnost europskih gradova počinje sada

Razvoj vodećih europskih gradova ogleda se u smanjenju prometnog zagušenja gradova odnosno njihovih urbanističkih središta. Time se želi poboljšati kvaliteta života i potaknuti stanovnike na korištenje “alternativnih” modova prijevoza. U nastavku teksta navodi se primjer gradova koji su već započeli s implementacijom održive mobilnosti u svojim središtima i na čijem primjeru možemo pretpostaviti kretanje modernog urbanizma. Možemo li reći da vrijeme osobnih automobila u središtima gradova polako završava, zaključite sami.

Grad Oxford u Ujedinjenom kraljevstvu donio je odluku o zabrani prometa ne-električnih vozila u strogom centru grada koja bi stupila na snagu početkom 2020. godine. Takvom mjerom Oxford bi postao prvi grad u svijetu koji se odlučio na ovako „radikalan” potez. Tranzicija bi započela 2020. godine i odnosila bi se prvotno na određene ulice i kategorije vozila da bi eventualno do 2035. godine stupila na snagu zabrana za sve kategorije vozila. Gradsko vijeće ovim mjerama želi smanjiti razinu onečišćenja zraka u gradu, s obzirom da je isto jedan od glavih uzroka sve učestalijih malignih bolesti, bolesti srca i drugih zdrastvenih poteškoća građana.

Ovakav trend dobiva na popularnosti i u drugim gradovima  poput Londona, Osla i Pariza. Naime London bi također početkom 2020. godine predstavio ULEZ (Ultra Low Emision Zone). Mjera se sastoji od od zabrane kretanja središtem Londona onih vozila koja ne zadovoljavaju Euro normu emisije ispušnih plinova za pojedinu kategoriju vozila. U slučaju da ipak želite prometovati središtem grada, a vaše vozilo ne zadovoljava navedeno isto ćete moći uz plaćanja značajnije novčane naknade.

Oslo je također u procesu ukidanja automobilskog prometa u gradu. Projekt započet 2015. godine trebao bi do kraja 2017. zabraniti parkiranje u središtu grada, a do 2019. godine u potpunosti ukinuti promet osobnih automobila. Razlog ovome jest činjenica da je Oslo jedan od najbrže rastućih eurospkih gradova i kao takav treba svojim stanovnicima pružiti održivo rješenje kretanja gradom. Za razliku od Oxforda, Oslo namjerava smanjiti promet osobnih automobila u centru grada, stavljajući naglasak na pješake i bicikliste umjesto na električna vozila.

Oslo je tako krenuo u intenzivnu prenamjenu prostora ukidnjem parkirališnih mjesta i gradnjom novih biciklističkih staza. Javni prijevoz povezan je s mobilnim aplikacijma za kupnju karata i  pokaza. Model koji je funkcionalan iz razloga jer se podrazumijeva da putnik ima valjanu kartu pri ulasku u vozilo. Uvođenjem novih, lakših i modernijih javnih bicikala potiče se korištenje takvog moda prijevoza. Zamislimo na trenutak da se na Zagrebačkom zelenom valu parkirališna mjesta prenamijene u biciklističke staze i time potakne bicikliste da u većoj mjeri uživaju u kretanju gradom.

Grad Pariz u Francuskoj zabranio je prometovanje vozila registriranih prije 2000. godine, a dodatno se jednom godišnje obilježava i dan bez automobila

Close