Koliko će E-poziv spasiti života na prometnicama?

Izvor: hwww.czechspaceportal.cz

E-Poziv (eCall) je telekomunikacijska usluga i elektronički sigurnosni sustav koji se ugrađuje u vozila u svrhu smanjivanja broja poginulih na prometnicama. Zadaća E-poziva je da u slučaju teže nesreće automatski pozove hitnu službu.

Čak i ako je vozač u nesvijesti, sustav će obavijestiti spasioce o točnom mjestu nesreće na koji se upućuje u roku od nekoliko minuta. Sustav koji je nazvan e-poziv, funkcionirati će u cijeloj Europskoj uniji.

Čim uređaj za E-poziv u vozilu u slučaju nesreće osjeti jači udarac (ili kad se otvori zračni jastuk), automatski upućuje hitni poziv 112 najbližem centru za hitne situacije i dojavljuje točno mjesto nesreće i ostale podatke. Isti se učinak može postići i ručno, pritiskanjem gumba, što je dobro u slučaju kada je vozač svjedok druge nesreće. Bez obzira je li poziv upućen automatski ili ručno, između vozila i hitnog centra se uz automatsku vezu podataka uspostavlja i glasovna veza. Na taj način osoba u vozilu koja je u stanju odgovarati na pitanja može pozivnom centru dati dodatne pojedinosti o nesreći.

Izvor: www.automotiveit.com

Trogodišnji paneuropski pilot-projekt razvoja usluge e-Poziva (HeERO – Harmonised eCall European Pilot) počeo je 2011. uz podršku i djelomično financiranje Europske komisije iz razvojnih fondova EU. Projekt se, osim u Hrvatskoj, provodi u Rumunjskoj, Njemačkoj, Češkoj, Finskoj, Italiji, Nizozemskoj, Grčkoj i Švedskoj. Okosnicu hrvatskog nacionalnog konzorcija zaduženog za ovaj pilot projekt čine DUZS, HAK i Ericsson Nikola Tesla kao tehnološki partneri.

Izravno dobivanje informacije o nesreći i mjestu gdje se dogodila smanjuje vrijeme reagiranja na nju za 50% u ruralnim, odnosno 40% u gradskim sredinama. Očekuje se da će zahvaljujući tom dobitku na vremenu E-pozivom biti moguće u Europi spasiti živote 2 500 ljudi godišnje te smanjiti ozbiljnost ozljeda desetina tisuća ljudi. E-pozivom će ozlijeđeni biti prije zbrinuti čime će žrtve nesreće imati bolje izglede za oporavak. Što se ranije bude stizalo na mjesto nesreće, brže će se moći očistiti ceste, čime se smanjuje rizik od sekundarnih nesreća, vrijeme zagušenja prometa, potrošnja goriva te ispuštanje ugljičnog dioksida.

No, unatoč svim pozitivnim stranama trenutno je svega oko 0,4% europskih automobila opremljeno takvim sustavom.

O autoru

Ivana Tomić
Studentica cestovnog prometa na Veleučilištu u Rijeci. Područje interesa: sigurnost cestovnog prometa, upravljanje u incidentnim situacijama, prijevozna sredstva u cestovnom prometu, prometno planiranje te upravljanje mobilnošću u gradovima.