Sustav za praćenje budnosti vozača smanjiti će veliki broj prometnih nezgoda

Izvor: www.autopista.es

Danas smo svjedoci sve većeg broja prometnih nesreća koji rezultiraju velikim brojem smrtno stradalih. Može se reći da je prometna nesreća skup nekakvih nesretnih okolnosti ali često se događaju i zbog umora, stresa, nedostatka koncentracije. Takvi razlozi uzrok su velikoga broja prometnih nesreća a nažalost takve situacije su vrlo česte. Preporučuje se vozaču da u takvim situacijama prekine vožnju i uzme odmor na nekim od stajališta.

www.telegraph.co.uk

No, kako je današnji život postao vrlo “užurban” i stresan sve je više vozača koji voze u takvim okolnostima, odnosno, vozača koji nakon teškog radnog dana nastavljaju vožnju do kuće umorni. Za takve vozače idealan je sustav za praćenje budnosti vozača.

Sustav za praćenje budnosti vozača prati performanse vozača i oglašava se zvučno ili na drugi način stimulira vozača ukoliko utvrdi da pažnja vozača nije na nivou koji je potreban za sigurnu vožnju. Kod nekih izvedbi ovaj sustav preuzima potpunu kontrolu nad vozilom i zaustavlja ga, ako to stanje vozača zahtijeva.

Sustav prati nepažnju i/ili zamor na nekoliko načina koji uključuju i vozača i vozilo. Ovi sustavi se najčešće nazivaju sistemi za praćenje vozača i vozila. Informacije se mogu prikupljati od načina upravljanja vozača, poprečne pozicije vozila, brzine, ubrzanja. Također, moguće je pratiti i ponašanje vozača, pomicanje očiju, izraze lica, moždane valove i način na koji vozač drži kolo upravljača. Osjetljiviji sustavi mogu koristiti i kombinaciju ovih senzora. Ključna pretpostavka ispravnog rada ovih sustava je da na vrijeme uoči znakove nepažnje kod vozača kako bi se moglo djelovati mjerama za njihovo uklanjanje.

www.valeo.com

Sustavi za uklanjanje nepažnje predstavlja dodatak ovom sustavu. Oni otkrivaju i upozoravaju vozača na povremeni nedostatak pažnje potreban za sigurnu vožnju. Ipak, težište je na kontinuiranom održavanju pažnje vozača više nego na pukom obavještavanju vozača o njegovoj nepažnji pri vožnji. Zadržavanje pažnje se može vršiti na više načina kao što je zvučno upozorenje, vibracija sjedišta i/ili kola upravljača, ispuštanje parfema u kabinu vozila i slično. Ovaj sistem može značajno doprinijeti smanjenju broja nezgoda uzrokovanih nepažnjom vozača.

U Njemačkoj je izvršeno testiranje ovih sustava i utvrđeno je da bi pri ugradnji u 70% vozila, ovaj sustav uticao na oko 50% nezgoda koje su povezane sa nepažnjom vozača, te da bi se broj ovih nezgoda smanjio za 35%, što bi utjecalo na smanjenje ukupnog broja nesreća za 2,9%. Također se pokazalo da bi primjena mogla utjecati na smanjenje broja ozlijeđenih i smrtno stradalih za 10%.

Negative posljedice primjene ovog sustava su prije svega otežano prihvaćanje, kao i negativna prilagodba ponašanja vozača koja bi mogla utjecati na to da vozači nastavljaju voziti čak i kad to nisu u stanju, oslanjajući se da će im sustav održavati potreban nivo pažnje za sigurnu vožnju.

O autoru

Ivana Tomić
Studentica cestovnog prometa na Veleučilištu u Rijeci. Područje interesa: sigurnost cestovnog prometa, upravljanje u incidentnim situacijama, prijevozna sredstva u cestovnom prometu, prometno planiranje te upravljanje mobilnošću u gradovima.