Prometni znak “crna točka”

www.trebevic.net

Sigurnost cestovnog prometa ovisi o čimbenicima koji tu sigurnost narušavaju, a jedan od važnijih čimbenika svakako je i prometna okolina, odnosno cesta kojom se vozači koriste. Analitičkim praćenjem prometnih nesreća i njihovih posljedica kroz duže vremensko razdoblje, detektirane su određene lokacije na prometnicama koje predstavljaju ”opasna mjesta”, a na kojima u interakciji s greškom vozača češće dolazi do prometnih nesreća.

Tri su kriterija po kojima određena mjesta na cesti ulaze u kategoriju opasnog mjesta:

  • pod opasnim mjestom se razumijeva ono mjesto na kojem se u roku od tri godine dogodilo dvanaest prometnih nesreća sa teško ozlijeđenima ili poginulim
  • pod opasnim mjestom se razumijeva ono mjesto na kojim se dogodilo petnaest prometnih nezgoda bez obzira na posljedice
  • tri ili više istovrsnih prometnih nesreća s ozlijeđenim ili poginulim osobama

Kako bi se smanjilo stradavanje sudionika u prometu,  jedna od strateških aktivnosti Nacionalnog programa sigurnosti cestovnog prometa upravo je sanacija takvih opasnih mjesta. Međutim, dok se opasno mjesto ne sanira, postavlja se pitanje – kako vozača upozoriti da nailazi na mjesto događanja velikog broja prometnih nesreća te da li ga uopće treba upozoriti?

No, pojedine države imaju i za to rješenje! Naime,  opasna mjesta označavaju prometnim znakom “crna točka”.

www.webinfo.rs

Prometni znak “crne točke” ima oblik istostraničnog trokuta, čija se jedna stranica nalazi u vodoravnom položaju, a vrh nasuprot njoj okrenut je prema gore. Osnovna boja znaka “crne točke” je bijela (u pojedinim zemljama – žuta), a rubovi trokuta su crveni. Simbol prometnog znaka je puna crna točka.

Istraživanja koja su provedena ukazuju da znak uvelike utječe na savjest vozača te da je se na opasnim mjestima postavljenjem znaka “crne točke” broj prometnih nesreća uvelike smanjio.

www.cbrd.co.uk

Međutim, mišljenja prometnih stručnjaka, oko ovoga prometnog znaka, su podijeljena. Dokazuju to izrekom: “Put pakla popločen je dobrim namjerama”, naime pojedini stručnjaci smatraju da je potpuno beskoristan te da ne pomaže vozaču s niti jednog aspekta. Upravo iz toga razloga prometni znak “crne točke” je u početku bio odbačen u većini zemalja jer su smatrali da samo obavještava vozača na mjesto s velikim brojem nesreća no ne daje mu upute kako da postupiti u tome trenutku. Također,  smatra se da ovaj prometni znak ugrožava sigurnost putnika jer izaziva paniku kod vozača i popratno s time prometnu nesreću.

Što se tiče Hrvatske, ona ih je izbacila prije više od deset godina. Danas ih još ima na cestama Bosne i Hercegovine te Srbije i Crne Gore. Smatra se da je na svim hrvatskim cestama više od tisuću crnih točaka, a ta se brojka možda penje i na dvije tisuće. Prometni stručnjaci koji se bave sigurnošću na cestama ističu da pravilno označavanje opasnih mjesta puno više utječe na sigurnost prometa od represivnih mjera policije te potiču vraćanje prometnih znakova “crne točke” na hrvatske prometnice.

 

O autoru

Ivana Tomić
Studentica cestovnog prometa na Veleučilištu u Rijeci. Područje interesa: sigurnost cestovnog prometa, upravljanje u incidentnim situacijama, prijevozna sredstva u cestovnom prometu, prometno planiranje te upravljanje mobilnošću u gradovima.
Close