Povijesnim letom ukinuta “Klokanova” ruta!

Nova linija aviokompanije Quantas, Perth – London Heathrow druga je najdulja ruta letenja u svijetu, odmah iza leta Doha – Novi Zeland. Rekordni let od prije 80 godina sačinjen od 20 525 kilometara, 31-og zaustavljanja i tijeka putovanja od 12 dana nazvan „Klokanovom rutom“, u ožujku 2018. godine ostvaren je u samo 17 sati. Ovaj je let omogućen suvremenim rješenjima postojećih problema ultra dugih letova. Niske cijene goriva zajedno sa suvremenim zrakoplovima koji i do 30% učinkovitije troše gorivo razlog su učestalim linijama duljim od 13 000 kilometara.

Klokanova ruta

Izvorna “Klokanova” ruta // Izvor: rac.com.au

Dreamliner 787

Suvremenost zrakoplova očituje se u payload-u ili težini koju zrakoplov može ponijeti. Dok je brzina relativno ograničena pogonskom skupinom – prvi mlazni zrakoplov na svijetu letio je brzinom od 800km /h, a današnji suvremeni, nakon 30 godina, lete 903km /h; nosivost je stavka na kojoj se učestalo rade pomaci u vidu snažnijih motora, lakših konstrukcija i broja motora. Bitno je što današnji zrakoplovi za ultra duge letove koriste samo dva motora, puno snažnija i efikasnija (i manje mase) u odnosu na inačice sa 4 motora. Za aviokompaniju je pak nužno potrebno zrakoplov napuniti sa što većim brojem putnika kako bi opravdali cijenu leta. Upravo je payload dijagram jedan od najboljih načina prikazivanja ovisnosti težine koju nosi zrakoplov i duljine koju može preletjeti.

Payload dijagram Dreamliner 787 i Airbus A330

Usporedba Dreamliner 787 i Airbus A330 payload dijagrama // Izvor:bigsynthesis.com

Problem jet laga

Ipak, problem desinkronizacije u organizmu, kako je na hrvatskom jeziku preveden, svim letačima, poznat pojam „jet-laga“ dodatan je izazov. Učinci ove pojave koja se javlja kada ljudi prevale ogromne udaljenosti u relativno kratkom vremenu. Let Perth – London Heathrow traje malo više od 17 sati, a prevali se gotovo trećina opsega Zemlje. Uloženi su mnogi napori kako bi putnici usprkos posljedicama ipak birali ovaj let, od promjene osvjetljenja do temperature u kabini. Quantas je u suradnji sa engleskim sveučilištem osmislio i poseban meni koji izborom namirnica, pa čak i tempiranjem obroka ima za cilj smanjenje negativnih učinaka prolaska kroz čak 7 vremenskih zona!

Era ultra dugih letova

Ovaj je let jamstvo kako će se letovi poput Singapore – New York i dalje razvijati, često kreirajući vlastitim željama potpuno nove linije zrakoplova, na što će proizvođači morati imati odgovor. Uz ultra duge letove, novi se napori već ulažu u mogućnost nadzvučnog leta (po uzoru na Concorde) ili čak korištenje svemirskih brodova – ideje čiji je začetnik inovator i poduzetnik Elon Musk. Vrijeme će pokazati do kojih se to granica ultra dugi letovi mogu dovesti postojećim tehnologijama, a u kom će smjeru odvesti buduće!

 

Pogledajte kako izgleda gradnja zrakoplova Boeing Dreamliner 787


Izvor: traveller.com.au

O autoru

Ivica Stepanić
Student četvrte godine zračnog smjera Fakulteta prometnih znanosti u Zagrebu, novinar studentskog internet portala prom.com.hr. Širok spektar interesa unutar aktivnosti zračnog prometa, geopolitičkih utjecaja i svjetskih čimbenika ukupnog razvoja industrije.
Close