Deset – motorni avion uspješno izvršio probni let

150505152624_1_540x360Zamislite deset – motorni avion pogonjen baterijama koji polijeće kao helikopter, a leti jednako učinkovito kao zrakoplov. Takav koncept aviona razvijen je od strane NASA-inih istraživača pod nazivom „Greased Lightning“ ili GL-10.

Tim koji radi na projektu u NASA-inom istraživačkom centru Langley u Hamptonu, Virginia, SAD gleda na ovaj koncept aviona kao na novi potencijalni oblik besposadnih letjelica. „Imamo nekoliko mogućnosti, tj. načina primjene ovog koncepta“ tvrdi Bill Fredericks, inženjer zrakoplovstva. „Mogao bi biti korišten za dostavu manjih paketa, nadzor agrikulturalnih zemljišta, kartografiju ili slične primjene. Povećanu verziju letjelice, znatno veću nego što sada testirano, mogli bismo razvijati za primjenu osobno vozila za 4 osobe“. GL-10 je trenutno u fazi dizajniranja i testiranja. Početna ideja je bila razviti letjelicu pogonjenu hibridnim diesel/električnim motorina s rasponom krila od približno 6 metara, ali tim je ipak započeo s testiranjem na manjem prototipu.

images

„Izradili smo 12 prototipa. Započevši s jednostavnijim modelom od pjene (2.3 kg), zatim je slijedio model od 11.3 kg, visokomodificirani model od fiberglasa te zadnji model od 24.9 kilograma , visokokvalitetni model s karbonskim vlaknima GL-10 izrađen u našoj radionici od strane stručnih tehničara“, govori inženjer zrakoplovstva David North.

Neke od karakteristika ove besposadne letjelice su da ima raspon krila 3.05 metara, osam električnih motora na krilima te dva na repnom dijelu, masa prilikom polijetanja iznosi približno 28 kilograma.

„Prilikom testiranja uspješno smo izvršili tranziciju između dva načina leta letjelice. Prvi prijelaz je iz načina lebdenja kao helikoptera u konvencionalni način letenja zrakoplova pomoću krila, a drugi prijelaz je iz tog istog konvencionalnog načina letenja i način letenja sličan helikopteru. Oba ova spomenuta prijelaza smo testirali na pet letova do sada.“, tvrdi Fredericks. „Bili smo presretni. Naš sljedeći cilj je dokazati da je takav koncept letenja četiri puta aerodinamički učinkovitiji u krstarenju od helikoptera.“

Zack Johns je pilot GL-10 letjelice. Tvrdi da pilotiranje deset-motornim zrakoplovom ima svoje uspone i padove, ali više leti kao tromotorni zrakoplov iz perspektive onoga koji njime pilotira. „Sva četiri motora na lijevom krilu spojena su na jednu komandu“, kaže Johns. „Četiri motora na desnom krilu također rade na isti način tako da su spojena na jednu komandu i posljednja dva motora na repnom dijelu su također spojena na istu, treću, komandu.“

Osim mogućnosti GL-10-a da može vertikalno polijetati i slijetati, njegova velika prednost je izrazito tihi rad, odnosno smanjena buka pri letenju.

GL-10 je predstavljen na konferenciji u Atlanti, SAD ove godine kao dio programa istraživanja NASA-inog istraživačkog centra Langley u sklopu istraživanja besposadnih letjelica. Cilj takvog istraživanja je premostiti tehničke barijere povezane s integriranjem besposadnih letjelica u svakodnevni zračni prostor.

Sljedeća faza razvoja GL-10-a je pokušati potvrditi njegovu aerodinamičku učinkovitost.


Piše : Filip Trojko

Izvor : www.nasa.gov

 

O autoru

Filip Trojko
Urednik rubrike Aeronautika at Web portal PROM Student treće godine preddiplomskog studija Aeronautike - modula kontrola leta na Fakultetu prometnih znanosti. Interesiraju ga sigurnost zračnog prometa te novi sustavi koji utječu na poboljšanje protoka zračnog prometa.
Close