Električni autobusi – sve što trebate znati o njima

Mercedes električni autobus / Izvor: sustainable-bus.com

Električni autobus je vozilo za prijevoz putnika, kod kojeg se glavni pogon ostvaruje preko elektromotora. Ne koristi se motor s unutarnjim sagorijevanjem pa se time ne zagađuje okoliš izravno iz vozila. Prednost električnih autobusa je efikasnost električne energije koja se može iskoristiti. Također, ne nastaju ispušni plinovi od samog elektromotora.

Električnu struju moguće je generirati iz izvora koji ne zagađuju okoliš, odnosno obnovljivih izvora energije, kao što su hidroelektrane, vjetroelektrane, energije oceanskih valova te termalnih izvora. Međutim, problem je što sadašnja tehnologija razvoja baterija nema dovoljno jake baterije za duža putovanja (bez potrebe za zaustavljanjem radi punjenja baterije). Kao rezultat toga, kod trolejbusa je neophodno koristiti napojne električne vodove, koji narušavaju izgled prirodnog okoliša.

Jeste li znali da se autobus može napuniti u samo 15 sekundi? Kako? Pročitajte sada!

Najpopularnije vrste električnih autobusa

Jedna od najpopularnijih vrsta električnih autobusa su električni autobusi na baterije koji imaju bateriju pohranjenu u vozilu. Takvi autobusi mogu imati domet od preko 200 kilometara sa samo jednim punjenjem, a obično se koriste kao gradski autobusi zbog specifičnosti u ograničenom rasponu.

Volvo električni autobus / Izvor: sustainable-bus.com

Trolejbus je autobus na električni pogon kod kojeg se električna energija dobiva iz nadzemnoga električnog napojnog voda. Predodređen je javnom prijevozu putnika u gradskom te prigradskom prometu. Njegova je konstrukcija slična običnom autobusu, ali umjesto dizelova motora ima jedan ili više elektromotora, a i opremljen je oduzimačem struje koji trolejbusu omogućuje određenu pokretljivost u odnosu na napojni vod.

Hibridni električni autobus kombinira konvencionalni pogonski sustav motora s unutarnjim izgaranjem s električnim pogonskim sustavom. Ovaj tip autobusa normalno koristi dizelski električni pogon i također je poznat kao hibridni dizel-električni autobus.

Svijet je već odavno započeo s tranzicijom na električne autobuse

Usvajanje električnog autobusa u gradskom voznom parku raste diljem svijeta. Prema nekim procjenama trenutno u svijetu prometuje oko tri milijuna autobusa u javnom gradskom prijevozu, od čega 13% čine oni električni, dok se ostatak odnosi na dizelaše te one koji voze na prirodni plin. Na ulicama svjetskih gradova krajem 2017. bilo je oko 385 tisuća električnih autobusa, od čega 99% u Kini. Također, najveći proizvođači su upravo iz Kine. Kineski BYD, u kooperaciji s britanskim ADL-om, ima najviše autobusa na europskim cestama, a potom slijede poljski Solaris, švedski Volvo i nizozemski VDL.

Volvo Buses predstavili prvi autonomni električni autobus u Singapuru

Električni autobus u Rotterdamu / Izvor: sustainable-bus.com

Električnom flotom u Europi prednjače Britanci, a cilj im je do 2037. godine kompletnu flotu učiniti električnom. Slijede Francuzi i Nizozemci, a na četvrtom mjestu su Poljaci.

Prekretnica u svijetu mobilnosti: Flixbus kreće s testiranjem električnih autobusa

U Velikoj Britaniji najavljuju se 263 nove narudžbe autobusa nulte emisije, koje će gotovo udvostručiti broj na cestama u Velikoj Britaniji od 329 trenutačno u upotrebi. Gradski autobusi idealni su za prelazak na električnu energiju budući da pomažu u rješavanju zagađenja zraka u gradovima i emisija ugljikovog dioksida u prometu koji su u prošloj godini ostali na istoj razini kao i godinu prije. Oni su također popularniji među putnicima nego dizelski autobusi jer su čisti, tihi, sa manje vibracija i bez mirisa.

Električni autobusi u Republici Hrvatskoj

Primjer prvog javnog prijevoza nulte emisije u Republici Hrvatskoj bio je u gradu Koprivnici. Grad Koprivnica električne je mini autobuse nabavio u sklopu projekta Civitas Dyn@mo. Cilj projekta bio je razvoj održive i energetski efikasne urbane mobilnosti s naglaskom na elektromobilnosti. Električni mini autobusi nabavljeni su od hrvatske tvrtke DOK-ING, a mogu prevesti 12 putnika uz autonomiju od 90 do 130 km. Snaga elektromotora je 100 kW, a maksimalna brzina elektronski im je ograničena na 90 km/h.

Pojedine studije pokazale su da će s vremenom, kako potražnja za e-autobusima bude rasla, cijene baterija i punjača padati, te da bi u narednih desetak godina, kada se ukalkuliraju svi troškovi, u konačnici trebali biti jeftiniji i od dizelaša i od onih na prirodni plin.

Close