20 godina CFMU-a!

Dvadeset godina prije, Europa je ušla u novu eru centralnog upravljanja protokom zračnog prometa te time stvorila jedinicu centralnog upravljanja protokom zračnog prometa (CFMU – Central Flow Management Unit) u sklopu EUROCONTROL-a sa sjedištem u Bruxelles-u.

Ako pogledamo u prošlost u nazad skoro dvadeset godina i vratimo se u 1986. godinu, 12% letova je u prosjeku kasnilo otprilike 15 minuta . 1989. godine, 25% letova je imalo kašnjenja više od 15 minuta.

Političari te njihove institucije su bile progonjene televizijskim snimkama i fotografijama ljudi koji su doslovce bili “zarobljeni” na aerodromima, ponekad i preko noći, dok su čekali svoje letove.

Razlog zbog kojeg su se događala abnormalno velika kašnjenja u zračnom prometu je taj jer se tadašnje pružatelji zrakoplovnih usluga, točnije kontrole leta nisu mogle nositi s velikim “peakovima” zračnog prometa te nisu mogli ispostaviti potrebitu uslugu zračnog prometa s obzirom na to da je zračni promet u to vrijeme počeo ekspanzivno rasti, a tadašnja tehnologija i resursi to nisu mogli pratiti.

Tada su poduzete određene mjere: kreirane su višestruke jedinice za upravljanje protokom zračnog prometa u više država kako bi se bolje mogao pratiti razvitak zračnog prometa, odnosno kako bi se bolje mogao pratiti protok zračnog prometa i zahtjevi koje je bilo potrebno ispuniti s obzirom na porast kapaciteta zračnog prometa. Funkcija ATFM-a (Air Traffic Flow Management) je regulacija protoka zrakoplova koji ulaze u određeni sektor zračnog prometa kako bi kontrolori zračnog prometa mogli te zrakoplove sigurno provesti kroz taj zračni promet bez da dolazi do zagušenja na zrakoplovnim rutama i u tom određenom zračnom prostoru.

Usprkos svemu, ubrzo je došlo do shvaćanja kako kontrola protoka zračnog prometa za svaku pojedinu državu zasebno nailazi na pojavu određenih problema. Svaka država se trudila zaštiti svoj zračni prostor bez razumijevanja kako to utječe na zračni promet država susjeda te na kraju i na zračni promet cjelokupne mreže. Postepeno je zračni promet postajao sve složeniji, s više zahtjeva koje je trebalo ispuniti te sve stroži što je na kraju utjecalo na još veća kašnjenja u zračnom prometu.

Razvitkom zračnog prometa dolazi i do shvaćanja kako je potrebno kompletno upravljanje protokom zračnom prometa centralizirati, odnosno stvoriti jedinicu koja će upravljati protokom zračnog prometa za čitavu mrežu. Cilj takvog razmišljanja na kraju bi trebao donijeti iskorištavanje svih mogućih resursa u zračnom prometu koji stoji na raspolaganju.

Ministri prometa svake od država članica ECAC-a su se sastali u Frankfurtu, Njemačka u listopadu 1988. godine kako bi započeli planiranje centralne jedinice za upravljanje protokom zračnog prometa. Upravljanje ovog projekta povjereno je EUROCONTROL-u koji je uspostavio CFMU (Central Flow Management Unit), centralnu jedinicu za upravljanje protokom zračnog prometa.

Od 1989. do 1996. godine CFMU je preuzeo odgovornost za pružanje efikasnog i sigurnog protoka zračnog prometa.

U listopadu 1991. godine, strateške operacije počele su s ispostavljanjem dnevne ATFM notifikacijske poruke , koja je trebala zamijeniti višestruke poruke koje su slane od strane drugih jedinica za upravljanje protokom zračnog prometa prije nego je uspostavljena centralna jedinica. Sve ove promjene naravno ne bi bile moguće bez moćnih računala koja su trebala procesuirati planove leta, pružiti visoku točnost kod prikazivanja snimaka trenutnog stanja zračnog prometa te alociranje slotova zrakoplovnim operatorima.


Piše : Filip Trojko

Izvor : www.eurocontrol.int

 

O autoru

Filip Trojko
Urednik rubrike Aeronautika at Web portal PROM Student treće godine preddiplomskog studija Aeronautike - modula kontrola leta na Fakultetu prometnih znanosti. Interesiraju ga sigurnost zračnog prometa te novi sustavi koji utječu na poboljšanje protoka zračnog prometa.
Close