Pravi uzrok pada zrakoplova Boeing 737 MAX?

Zrakoplov je zamišljen, dizajniran, konstruiran i sposoban letjeti. To su zadaće proizvođaća zrakoplova. Što tada? Može li zrakoplov, premda operativan, zadovoljiti sigurnosne norme koje zrakoplovne vlasti propisuju kako bi osigurale sigurnost putnika? FAA (Federal Aviation Administration), zrakoplovne vlasti u SAD-u, propisuju rok od 5 godina za putničke zrakoplove u kojem sva testiranja moraju biti uspješno položena. Ovaj je zahvat golem, svi se sustavi zrakoplova provjeravaju pojedinačno, a međudjelovanje sustava promatra se tijekom rada prototipova. Izgrađeni prototipi se testiraju na zemlji, u zraku i na moguća oštećenja destruktivnim testiranjima – nanošenje štete zrakoplovu do pretpostavljene točke loma.

Problem procesa certifikacije

Premda zamišljen kao proces koji suzbija bilo kakvu mogućnost pogreške, provodeći opširna testiranja, proces certifikacije može podbaciti. Kod certificiranja rada sustava, zrakoplovne vlasti,  teže  najvišim sigurnosnim standardima. Iako konačan certifikat donosi zrakoplovna vlast, zbog brzog ravitka zrakoplovnih tehnologija i manjka kvalificiranog ljudstva, zrakoplovne vlasti, primjerice FAA ili EASA (European Union Aviation Safety Agency), delegiraju dužnost kontrole dizajna i proizvodnje zrakoplova na proizvođaća. U jeku nedavnog gubitka čak dva zrakoplova tipa Boeing 737 8 MAX postavlja se pitanje je li proces certifikacije zrakoplova u nekoj mjeri podbacio? Je li FAA dozvolio previše slobode kompaniji Boeing?

Pravi uzrok nesreća Boeing zrakoplova

Preliminarna istraživanja ukazuju na neispravnost senzora za detekciju napadnog kuta zrakoplova- kuta nosa zrakoplova sa horizontom (strujanjem zraka). Ipak, većina je sustava za let zrakoplova duplirana, pa tako za većinu funkcija za upravljanje zrakoplovom postoji i jedan dodatan, neovisan, sustav. Za navedeni sustav također postoji dodatan sustav, no on se plaća. Također, nije postojao zahtjev zrakoplovnih vlasti za kupnju dodatnog sustava.

Je li nesreću bilo moguće spriječiti boljim nadzorom kompanije Boeing? Može li se kod traženja uzročnosti nesreće stati na prvom uzroku, ili je pravi uzrok propusta zapravo puno dalekosežniji? Je li avijacija i još jedna od industrija gdje će se “velikim igračima” dati da igraju po “svojim” pravilima i uz koju cijenu? Vrijeme će pokazati, a istraga ovih nesreća sasvim sigurno će, kao i sve prije, morati dovesti do hitnih promjena unutar industrije.

//Izvor: cnbc.com

 

O autoru

Ivica Stepanić
Student pete godine zračnog smjera Fakulteta prometnih znanosti u Zagrebu, novinar studentskog internet portala prom.com.hr. Posebno zanimanje za sigurnost zračnog prometa u segmentima održavanja zrakoplova, sustava upravljanja sigurnosti zrakoplovnih kompanija i kontrole kvalitete.
Close