Zašto je većina zrakoplova bijele boje?

Većina aviokompanija danas svoje zrakoplove ostavlja u jednostavnoj bijeloj boji sa ponekim manjim uzorkom. Zašto je to tako? Postoji više različitih razloga…

Cijena

Jedan od velikih faktora koji doprinose cijeni samog leta je težina zrakoplova. Što je veća težina zrakoplova, veća je i potrošnja goriva. Prema izjavi glasnogovornika Boeinga: “Boja daje zrakoplovu težinu od 273 do 544 kg.” To je težina jednaka broju od 4 do 8 putnika.

Sama boja također košta, a za premazivanje zrakoplova koristi je se mnogo. “Približno 455 litara boje koristi se za premaz tipičnog Boeinga 747, 340 litara za B767 i 416 litara za B777, dok tipična boja za Boeing Dreamliner 787 uključuje 362-453 kg boje”, navodi Boeing. Sve u svemu, ponovno bojanje zrakoplova košta između 50.000 i 200.000 USD.

Nadalje, zrakoplovne tvrtke često završavaju prodaju svojih zrakoplova drugim prijevoznicima. Smatraju da će im to biti teže ako shema boja nije ništa drugo nego bijela.

Temperatura

Dobro je poznato kako svijetlije boje slabije upijaju sunčevu toplinu, nego tamnije. Isti je razlog zašto su zrakoplovi obojani u bijelo. Dijelovi izrađeni od plastike i kompozitnih materijala kao što su karbonska vlakna trebaju najveću zaštitu od sunčeve topline. Stoga su dijelovi kao što je nos aviona (dio zrakoplova gdje se nalaze radar i kontrolne površine), izrađeni od kompozitnih materijala, obično obojeni bijelom ili svijetlosivom bojom.

“Glavni razlog zašto su zrakoplovi obojeni bijelim ili svijetlim bojama je da reflektiraju sunčevu svjetlost i minimiziraju grijanje te bilo kakvu potencijalnu štetu od sunčevog zračenja”, navodi profesor John Insert.

Concorde je morao biti oslikan posebnom visoko reflektirajućom bijelom bojom kako bi mogao izdržati toplinu generiranu od nadzvučnih brzina.

“Snaga je dobivena pomoću ponovnog zagrijavanja motora, gdje se gorivo pumpa u mlaznu cijev i pali kako bi se dodatno potisnula”, objašnjava British Airways. “Concorde je dosegnuo 127 °C na nosu i kraju, ali posebna bijela boja pomogla je reflektirati toplinu. Njegova reflektivnost bila je ocjenjena 80/100, u usporedbi s ocjenom normalne bijele boje od 45-50/100.”

Uočavanje oštećenja

Bijela boja kod većine zrakoplova olakšava brzo otkrivanje i popravljanje pukotina, udubljenja, izlijevanja ulja i drugih grešaka.

Potraga i spašavanje

Bijela boja čini zrakoplove uočljivijima iz zraka, što je bitno prilikom potrage ili spašavanja zrakoplova koji su bili u nesreći.

Sudari s pticama

Prema istraživanjima znanstvenog časopisa Human-Wildlife Inetractions 2011. godine, pojačavanje vidljivosti zrakoplova bojanjem u bijele ili vedre boje povećava se njegova detekcija i izbjegavanje od strane ptica.

Studija je proučavala povezanost između stope udara ptica među različitim zrakoplovnim tvrtkama i njihovih boja zrakoplova, uz pretpostavku da “tamnije boje zrakoplova mogu potencijalno smanjiti kontrast između zrakoplova i vizualne pozadine te potencijalno smanjiti sposobnost ptica da otkriju zrakoplove u dovoljnom vremenu za izbjegavanje,“ navodi se u izvješću.

Sve u svemu bojanje zrakoplova u bijelu boju može samo poboljšati performanse leta, no ne smanjuju generalnu sigurnost leta zrakoplova. Bojanje zrakoplova unikatnim uzorcima i bojama može dati pozitivne ekonomske rezultate za aviokompanije, što se vidi i u današnjim trendovima.


Izvor: telegraph.co.uk

O autoru

Lovro Šojić
Student 3. godine preddiplomskog studija na Fakultetu prometnih znanosti u Zagrebu. Područja zanimanja: zračni promet, aeronautika, budućnost razvitka zrakoplova, utjecaj zrakoplova na okoliš i električni automobili.
Close