Susret psihologije i inženjerstva

Izvor: fora.ie

Tvrtka Irish Rail upravo je angažirala svog prvog stručnjaka iz područja ‘ljudskog faktora’.

Tvrtka Irish Rail učinila je nešto malo drugačije kada je prije nekoliko mjeseci angažirala Noru Balfe. Irkinja je prvi stručnjak iz područja ‘ljudskog faktora’, široke discipline koja primjenjuje psihologiju kako bi ispitala interakciju ljudi i strojeva te različitih sustava.

Kao što Balfe opisuje, riječ je o “razumijevanju kako ljudi obrađuju informacije te donose odluke i djeluju na temelju tih odluka”. Shvaćanjem toga, može se zaključiti gdje bi se mogle napraviti pogreške.

Čimbenici iz područja ‘ljudskog faktora’ dovode do interakcije između strojovođa i željezničkog sustava.

Balfe je kvalificirana za tu ulogu. S iskustvom u aeronautičkom inženjerstvu, prvi put se susrela s pojmom ‘ljudski faktor’ za vrijeme istraživanja zrakoplovnih nesreća za svoju završnu disertaciju. Magistrirala je i doktorirala u području ‘ljudskog faktora’, a također je radila i u kontroli zračnog prometa.

Što Balfe radi?

Od početka rada u Irskim željeznicama prije nešto više od dva mjeseca, Balfe razvija tečajeve obuke za različite razine zaposlenika u organizaciji. To se odnosi na vozače i zaposlenike koji upravljaju signalima te na upravitelje i istražitelje “koji će možda morati znati nešto više o tome kako se ljudi ponašaju u određenim okolnostima, kako bi razumjeli zašto su ljudi na taj način radili te ljude koji su procjenjivali rizik kako bi mogli predvidjeti što se može napraviti u različitim situacijama”, rekla je.

Nora Balfe će raditi s tvrtkom na smanjenju rizika zbog ljudske pogreške.

Irish Rail gradi novi nacionalni kontrolni centar u kolodvoru Heuston. Balfe će biti od ključne važnosti za dizajn cjelokupnog izgleda kontrolnog centra “kako bi se osiguralo podupiranje ljudi u njihovom radu i onome što se od njih traži, umjesto da im se otežava posao”. Također će biti uključena u nabavku novih vlakova, kako bi bili sigurni da su dizajnirani za potrebe vozača i putnika.

‘Kultura pravednosti’

Kao disciplina, područje ‘ljudskog faktora’ već duže vrijeme djeluje u zrakoplovstvu, izjavila je Balfe, ali se nešto kasnije javlja u željezničkom prometu i postala je središnji dio tog područja u posljednjem desetljeću. Jedan od razloga je to što je željeznica sustavno sigurnija od zrakoplovstva, gdje je potreba očiglednija.

“Jedan od glavnih fokusa područja ‘ljudskog faktora’ je uključiti krajnje korisnike u dizajn. To je način kako dobiti njihovo iskustvo i znanje o realnim uvjetima u kojima rade te osigurati da se to odražava i u dizajnu”, izjavila je Balfe.

Dio toga razvija proces ‘kulture pravednosti’, jer kada ljudi rade pogreške “zato što rade, a ljudska je priroda raditi pogreške”, izjavila je Balfe. “Postoji iskušenje s pravim pogreškama da ih kažnjavamo, jer posljedice mogu biti jako velike.”

Iz perspektive područja ‘ljudskog faktora’, ima smisla provoditi proces u kojemu nepoštivanje pravila predstavlja kršenje, nasuprot nekome tko je pokušao dati sve od sebe da spriječi nesreću, ali je svejedno napravio pogrešku.

Automatizacija

U industrijama gdje je sigurnost kritična, ‘ljudski faktor’ se obično smatra da stoji iza više od 80% velikih nesreća.

“Još uvijek se naziru ljudske pogreške u dizajnu. Postoje greške u svakom softveru.”

“Jedan od velikih mitova je da kad nešto automatiziramo, više ne trebamo ‘ljudski faktor’ jer više nemamo vozače,” izjavila je Balfe. Ali kako naša tehnologija raste, tako nam je potrebna i ova vrsta intervencije. “Uvijek su degradirani načini u kojima automatizacija ne funkcionira.”


Izvor: fora.ie

Close