Povijest električnih automobila

Izvor: interestingengineering.com

Sadašnji interest za nove marke automobila, primjerice Tesla, čini da električni automobili izgledaju kao proizvod našeg vremena. Ali istina je da električni automobili imaju mnogo dulju povijest, koja se proteže unatrag mnogo dalje od popularizacije automobila s benzinskim pogonom koje smo već dosada upoznali.

Kako je zabrinutost za utjecaj na okoliš automobila s benzinskim pogonom rasla i kako vladine subvencije nude poticaje za čiste oblike energije, primjećuje se sve veća potražnja za električnim vozilima koji se oslanjaju na elektromotore, te hibridnim automobilima koji kombiniraju električnu energiju s opcijom prebacivanja na pokretanje na benzin.

Iako su električna vozila danas predstavljena kao nove inovacije i sadrže mnogo novih tehnologija, činjenica je da se takvi automobili pojavljuju prije više od jednog stoljeća. Koliko točno više od jednog stoljeća ovisi o tome gdje započinje vremenski slijed pojavljivanja električnih vozila.

Električni automobili izumljeni su 1800-ih

Iako postoji spor oko toga u kojem trenutku, u povijesti, su se pojavili električni automobili, 1828. se uzima kao polazna godina. To je godina u kojoj je mađarski inženjer, fizičar i benediktinski svećenik Anyos Istvan Jedlik napravio prvi električni automobil u obliku modela.

Mnogi povjesničari uzimaju 1834. ili 1835. (postoji spor oko datuma) kao godinu u kojoj su rođeni električni automobili. Oni, zasluge za prvi električni automobil, daju Amerikancu Thomasu Davenportu.

Bilo je to 1834. ili 1835. godine kada je Davenport napravio malu lokomotivu na dva elektromotora koja se kretala na tračnicama. Iako to nije postalo prototip za automobile, poslužilo je kao model za električni tramvaj koji je pušten u upotrebu mnogo godina kasnije.

Nekoliko drugih izumitelja bavilo se električnim automobilima tijekom tog desetljeća. Među njima je Robert Anderson iz Škotske, koji je “Onaj koji je, možda, dizajnirao električnu kočiju negdje između 1832. i 1839. godine.”

Francuska također zaslužuje zasluge za izume i poboljšanje baterije koja se koristi u automobilima. Francuski fizičar Gaston Plante izumio je punjivu bateriju 1859. godine.

Još jedan Francuz, kemičar Camille Faure, izumio je osnovnu olovno-kiselinsku bateriju 1881. godine. Uz napajanje automobila, njegova je baterija korištena za napajanje prve podmornice 1886. godine. Također je korišten za osvjetljavanje Pariza, koji je poznat pod nazivom “grad svjetla”.

Prelazak u Englesku u 1884. godinu. Iako je ta godina i ime izumitelja Thomasa Parkera izostavljeno, jedan članak nosi naslov “Thomas Parker, izumio je prvi električni automobil 1884.” Iako priznaje da nije baš prvi, neki tvrde da je Parkerov automobil “bio prvo električno vozilo koje je imalo potencijal da bude masovno proizvedeno te da doista revolucionizira putovanje ljudi”.

Povratak u SAD u sljedećem desetljeću, 1890-ih William Morrison iz Des Moines-a, Iowa je izgradio nekoliko različitih modela električnih automobila. Njegov prvi pokušaj bio je 1887., ali to nije dobro prošlo. On se i dalje zadržao na tome te je imao uspjeha sa svojim automobilima i baterijama tek od 1890. nadalje.

Kada se pomisli na iskorištavanje električne energije u tom vremenskom razdoblju, osoba koja se ističe je Thomas Edison. Počeo je raditi na baterijama za automobile 1899. pokušavajući napraviti neka poboljšanja, odustao je kada je benzinski pogon prevladao nad strujom. U nastavku se nalazi video Edisonovog automobila iz 1912. godine.

Kada su električni automobili dosegli vrhunac?

Vrhunac električnog automobila smatra se oko 1900. Tada su električni automobili činili trećinu svih automobila u glavnim američkim gradovima.

Izvor: interestingengineering.com

Prednost električnih automobila u to vrijeme bilo je to što su oni pružali tišu vožnju i lakše upravljanje. Njihova loša strana, ona koja je sprječavala električna vozila da postanu dio svakodnevice u više od stoljeća, jest da električni naboj nije održavao automobil dovoljno dugo, a punjenje benzinom je trajalo puno duže.

S druge strane, automobili s benzinskim pogonom imali su nedostatak buke i sklonosti kvarenju. Oni su, međutim, ponudili prednost relativno brzog pokretanja i mogućnost duže vožnje do sljedećeg punjenja gorivom. Zašto ne biste imali oboje?

Prvi hibridni automobil

Ideja hibridnog automobila je da ima najbolje od oba primjera: električnu energiju s rezervom benzinskog motora kako bi se održavao rad motora kada se baterija potroši. To rješenje datira iz 1901. godine, kao što je prikazano u videozapisu u nastavku:

Ferdinand Porsche, čije je ime povezano sa sportskim automobilima koje je pokrenuo, predstavio je Lohner-Porsche Mixte, prvi hibridni električni automobil na svijetu. Iako se njegov dizajn u to vrijeme nije pokazao komercijalno održivim, on igra vrlo važnu ulogu u inženjerstvu.

Kada je došlo vrijeme za dizajniranje Lunar Roving Vehicle-a za svemirski program, NASA i Boeing su se osvrnuli na neke od dizajnerskih aspekata Lohner-Porsche-a. Također je utro put za naše moderne hibridne automobile, kao i poneki dizajn vlakova.

Zašto su električni automobili zamijenjeni benzinskim?

Do 1920-ih električni automobili su prestali biti komercijalno dostupni zbog ti glavna razloga.

Jedan: Benzin je postao mnogo dostupniji zbog otkrića naftnih polja u Texasu 1901. Kao što je objašnjeno u The Story behind the Horseless Carriage, “Ovi bogati depoziti nafte učinili su benzin lako dostupnim, a mnoge su zemlje uskoro imale obilnu zalihu ekonomičnog goriva”.

Dva: Henry Ford je dominirao automobilskom industrijom svojom masovnom proizvodnjom koja je pustila u prodaju benzinske automobile, počevši s Modelom T iz 1908. godine.

Tri: Američki izumitelj Charles F. Kattering, 1912. godine izumio je na praktičnom automobilu električni starter, koji je učinio benzinske automobile još atraktivnijim jer ih više ne pokreće ručica.

Problem teškog rada eliminiran je, a opskrba benzinom za automobile koji se sada masovno proizvode se povećala te električni automobili više nisu bili traženi. “Do 1935. svi su nestali”.

Usporen povratak električnih automobila krajem 20. stoljeća

Već više od 60 godina automobili i dalje napreduju. Dok je benzin bio jeftin i bilo ga je puno, ljudi su se zadovoljili motorima s unutarnjim izgaranjem. No, do 1960-ih došlo je do promjene.

Cijene benzina počele su se strmo uspinjati, a također se pojavio i početak zabrinutosti zbog zagađenja zraka. Kongres je 1966. godine uveo prve naknade za promicanje električnih vozila kako bi se smanjilo onečišćenje zraka.

Udruga za zaštitu okoliša 1970. godine uvodi Savezni program poticanja čistog automobila. To je potaknulo znanstvenika Victora Wouk-a da izradi prvo hibridno vozilo u punoj veličini iz Buick Skylark-a iz 1972. godine.

Brojni proizvođači automobila eksperimentirali su s dizajnom električnih automobila tijekom 1970-ih. Među njima je i vrlo prepoznatljiv Vanguard-Sebring-ov CitiCar koji je debitirao 1974. godine, koji je vidljiv u videozapisu u nastavku:

CitiCar se susreo s uspjehom nekoliko godina, ali je vjerojatno činjenica da ne može ići brže od 30 mph i može pokriti udaljenost od samo 40 milja, učinila da ne bude prihvatljiv izbor za ljude čija bi putovanja uključivala autoceste.

Potaknuti rastom vladinih propisa, u sljedećih nekoliko desetljeća američki proizvođači automobila nastavili su pokušavati integrirati električnu energiju u svoje modele. No prva revolucija hibridnih automobila nije došla iz SAD-a već iz Japana.

1997. godine Toyota je predstavila Prius, prvi masovno proizveden električni hibridni automobil. Bio je to hit s gotovo 18000 prodanih jedinica prve godine. Ovo je video koji prikazuje evoluciju modela Prius od prve godine pa sve do 2019.:

U 21. stoljeću električni automobili dobivaju više popularnosti

Dok je model Prius i dalje popularan izbor, ostali proizvođači su također ušli u natjecanje, osobito Tesla.

Godine 2006. predstavljen je Tesla Roadster koji se pojavio na Međunarodnom sajmu automobila u San Franciscu u studenom. Kao što se može vidjeti u videu u nastavku, Elon Musk predstavio je automobil kao način rješavanja problema globalnog zatopljenja.

Ali u posljednje vrijeme, neki su doveli u pitanje pretpostavku da su električni automobili zaista bolji za okoliš u svijetlu najnovijih studija. Tesla Model 3 proizvodi više CO2 nego dizelski automobili, kaže nova studija.

Ipak, električni automobil je napredovao, kako u smislu potpore vlade u postizanju prioriteta punionica, tako i u smislu da proizvođači uzimaju Teslin veliki napredak kao poticaj za razvoj vlastitih električnih modela.

Godine 2010. GM izdaje Chevy Volt, koji je prvi prikazao plug-in hibride. Tehnologiju koja se koristi u motoru razvio je Odjel za energiju.

Odjel za energiju također je podupirao Nissan zajmom. Zbog toga su počeli sastavljati svoje LEAF, potpuno električno vozilo s nultim emisijama ispušnih plinova u Tennessee-ju, 2013. godine.

Što je još važnije, na tržištu električnih automobila u cjelini, Odjel za energiju uložio je u baterije koje se koriste za takve automobile, što je smanjilo cijenu za polovicu u odnosu na raniji dio ovog desetljeća. Do 2014. na tržištu je bilo 23 plug-in i 36 hibridnih modela automobila.

Taj je broj narastao zahvaljujući doprinosima proizvođača automobila diljem svijeta, kao što su auto-show-ovi s novim modelima, kao konkurencija Tesli koja izdaje novi model svake godine. Razvoj modela i baterija može se pratiti na stranicama kao što je GreenCarReports.

Što se tiče većeg pitanja hoće li električna energija biti budućnost automobila, videozapis u nastavku daje odgovor:


Izvor: interestingengineering.com

Close