Airbus dokazao: sukcesivno letenje smanjuje potrošnju goriva za 10 posto

Na sajmu zrakoplova Dubai Airshow Airbus je predstavio projekt pod nazivom „fello’fly“ koji bi mogao smanjiti potrošnju goriva za 10%. Naime, radi se o načinu letenja u kojemu prateći zrakoplov iskorištava trag vodećeg zrakoplova za uzgon (engl. wake updraft). Projekt je usmjeren na testiranje i tehničke izvodivosti ovog koncepta te se dotiče i različitih operativnih problema koji bi se mogli javiti od strane aviokompanija, kontrole leta i regulative.

Projekt bi mogao zaživjeti sredinom sljedećeg desetljeća ako se svi problemi uspiju riješiti. Sandra Bour-Schaeffer, direktorica tvrtke izjavljuje: „Ptice koriste ovakav način uzgona kada lete jedna ispred druge. Postoji mnogo kinetičke energije koja se danas gubi koju mi želimo iskoristiti u budućnosti.“

Airbus procjenjuje kako zrakoplovi mogu uštedjeti 5-10% goriva na način da lete jedan iza drugoga u razmaku od 1,5 do 2 NM. „To je samo let u formaciji. Koncept ima veliki potencijal i realna rješenja. Zrak koji bi se iskoristio je gladak i zato praktičan. Također on ne bi imao utjecaj na komfor putnika“, navodi Bour-Schaeffer. Tvrtka će započeti s letovima tehničke izvodivosti 2020. godine sa zrakoplovima Airbus A350, koji bi se nadogradili na testove koje je već odradio A380 sa brojkom od 12% u smanjenju potrošnje goriva. Airbus je već dogovorio letove preko Atlantskog oceana s dvije aviokompanije, čija imena za sada još nisu poznata.

Bour-Schaeffer očekuje da će se koncept primijeniti na prekooceanske letove od 2025. Projekt je za sada fokusiran na Airbusove zrakoplove, no kompanija je otvorena za suradnju s drugim proizvođačima zrakoplova.

Za primjenu koncepta biti će potrebno nadograditi postojeće software koje koristi kontrola leta kako bi se mogla pronaći prava pozicija za prateći zrakoplov. To bi trebao realizirati automatsko-zavisni nadzorni prijenos (engl. Automatic Dependent Surveillance Broadcast – ADS-B) nad zračnim prostorom oceana zbog svojeg preciznijeg lociranja zrakoplova.

Također će biti potrebna certifikacija zrakoplova za bližu separaciju zato što razmak od 1,5 – 2 NM još nije dopušten. Zrakoplovne tvrtke također će morati pronaći načine za izvršavanje ove ideje u svakodnevnim radnim uvjetima potencijalno prilagođavajući rasporede.

Ova separacija bit će limitirana na dva zrakoplova zbog svoje kompleksnosti. Airbus još nije detaljnije otkrio kako bi ovaj koncept točno radio, no to možemo očekivati u bliskoj budućnosti.


Izvor: aviationweek.com

O autoru

Lovro Šojić
Student 1. godine diplomskog studija na Fakultetu prometnih znanosti u Zagrebu. Područja zanimanja: zračni promet, aeronautika, budućnost razvitka zrakoplova, utjecaj zrakoplova na okoliš i električni automobili.
Close