Vožnja par-nepar ponovno aktualna!

Kako prenosi portal quattroruote.it određeni talijanski gradovi proteklih su se dana suočili s problemom pretjeranog zagađenja zraka izazvanog prvenstvenog izgaranjem fosilnih goriva u osobnim automobilima. Do najznačajnijeg problema po pitanju istoga došlo je u Milanu gdje je koncentracija toksičnih tvari u zraku najviša. Iz tog razloga promet je “blokiran” u razdoblju od 28.-30. prosinca. Zabrana prometovanja odnosila se u prvom redu na osobna vozila izuzevši električne automobile i plug-in hibride i to u razdoblju od 10 do 16 sati. Sukladno navedenoj mjeri snižene su i cijene karata javnog prijevoza. Uz to, pojavilo se i ograničenje brzine za gradsku vožnju, čija brzina ne smije prelaziti 30km/h.

Zabrana prometovanja za osobna vozila

U Rimu se problemu prevelikog broja automobila i zagađenja kao popratne pojave istoga doskočilo uvođenjem vožnje par-nepar, koja je (iz drugih razloga) bila primjenjivana i na našem području za vrijeme razdoblja Jugoslavije. Ipak u ovom slučaju, radi se o blažoj varijanti koja se primjenjuje nekoliko sati u jutarnjem terminu, te nekoliko sati u popodnevnom/večernjem terminu.

Ograničenja u smislu nesmetanog prometovanja osobnim vozilima uvedena su i u sljedećim talijanskim gradovima: Napulj, Palerno, Pavija, Torino, Pordenone, Brescia, Bergamo.

Prema dosadašnjim saznanjima za kršenje navedenoga naplaćeno je nekoliko stotina kazni.

Iz ovih se primjera može štošta naučiti, a prije svega osvjestiti problem zagađenja koje izazivaju automobili izgaranjem fosilnih goriva, te probleme prenapučenosti gradova automobilima. Teško je suočavati se s tim problemom, kad situacija postane kritična kao u Milanu. Stoga, važno je poraditi na preventivnim mjerama kojima se potiče građane da ne koriste isključivo osobni automobil kao prijevozno sredstvo. Isto tako treba uzeti u obzir da je ovakva ograničenja teško primjeniti na duže vremensko razdoblje, te da nakon njih slijedi ponovno zagađenje. U skladu s održivim razvojem potrebno je pozabaviti se mjerama koje navedene probleme rješavaju dugoročno. Isto tako, kroz ovaj primjer vidljivo je da je stotinama vozača prihvatljivije platiti novčanu katnu nego koristiti javni ili nemotorizirani prijevoz. Vožnja par-nepar u vremenima kad većina kućanstva ima više od jednog automobila ( u tom slučaju po mogućnosti s parnim i neparnim tablicama) teže ograničava vozače, nego što je to bilo npr. u razdoblju Jugoslavije kad je za brojna kućanstva i jedan automobil predstavljao luksuz.


Foto: Lea Šikić

O autoru

Lea Šikić
Urednica rubrike Cestovni promet na Web portalu Prom. Područje interesa: sigurnost cestovnog prometa, prometno planiranje, te upravljanje mobilnošću u gradovima.
Close