Vrijeme je da održivi transport očuva klimu

www.wri.org

Ove godine u Parizu održana je UN-ova konferencija o klimatskim promjenama – COP21. Od 200 popratnih događaja na COP21, više od njih 40 su bili posvećeni održivom, nisko-ugljičnom transportu. Bilo je očito kako su ključni dionici prepoznali potencijal održive mobilnosti kako bi se pomoglo u sprječavanju zatopljenja Zemlje iznad 2 Celzijeva stupnja.

“Problem klimatskih promjena je ozbiljan i potreban nam je velik pomak u transportu – u velikim gradovima, u ruralnim područjima, širom svijeta…” rekla je gradonačelnica Santiaga u Čileu, Carolina Toha koja je potpredsjednica UN-ovog generalnog tajništva visoke savjetodavne grupe za održivi transport. Te su riječi podržali mnogobrojni lideri u Parizu. Nikad u povijesti UN-ovih samita za klimatske promjene nije bilo toliko fokusa na transportu. To je odlično za početak globalne primjene održive mobilnosti kao strategije za klimatske promjene.

Ulaganja u transport mogu isporučiti velike uštede mjerljive u trilijunima dolara

Prema generalnom tajniku UN-a, Ban Ki-Moonu održivi transport je zajednička nit između klimatskih akcija, održivog razvoja te ekonomskog i društvenog razvitka. Poduzimanje konkretnih koraka sada neće biti samo prevencija opasnih utjecaja na klimatske promjene, već će se time generirati značajne uštede. Nedavna studija (New Climate Economy) je pokazala kako će značajna ulaganja u gradove – javni prijevoz i prijevoz s malim emisijama ispušnih plinova – sve ukupno generirati 17 tisuća milijardi dolara.

Kako će dogovor u Parizu promijeniti prometni sustav

U skladu s postavljenim ciljevima iz dogovora u Parizu, bit će potreban veliki politički pomak prema nisko-ugljičnom razvoju. Tri glavne točke iz Sporazuma pokazuju kako će dosta od tih aktivnosti biti primjenjivo upravo u prometu:

  • Više od 61% zemalja sadrži nacionalne klimatske planove poznate kao Intended Nationally Determined Contributions (INDCs), koje uključuju tendenciju za smanjenjem emisija generiranima u transportu što je glavni fokus ove točke. Transport koji već zauzima 23% ukupnih emisija je i najbrže rastući sektor globalne ekonomije.
  • Kontinuirana podrška Lima-Paris Action Agende (LPAA), koja spaja javne i privatne dionike na poduzimanje koraka za klimatske promjene. LPAA donosi i veću pozornost na nekoliko područja uključujući i transport.
  • Postavljene nove inicijative vezane uz transport, točnije njih 15. To su inicijative poput tendencija za udvostručenjem javnog prijevoza do 2025. ili smanjenja emisija štetnih plinova kroz bolje planiranje urbane mobilnosti. Svih 15 programa ako dođe do njihovog ostvarenja, mogli bi reducirati količine ispuštenog ugljika u okoliš za pola do 2025. godine.

www.verseo-cs.com

Što očekivati od održive mobilnosti u 2016. godini

Spomenute točke su tek početak sustavne borbe protiv klimatskih promjena. Ostale buduće inicijative bit će građene prema rezultatima inicijativa koji su pokrenute trenutnim sporazumom u Parizu. Sljedeće godine se očekuje niz konferencija i sastanaka vodećih globalnih lidera, gdje će se također u glavnom fokusu biti transport. Kako bi svi bili spremni na nadolazeće prekretnice u razvoju društva, a posebno transporta, važno je da se lokalni i globalni lideri udruže u kooperaciju kako bi zajedničkim naporima omogućili svim dionicima doprinos ka ostvarenju ciljeva donesenih Sporazumom u Parizu ali i ostalim budućim konferencijama.


Izvor:  www.wri.org

O autoru

Alen Pavlić Ravšer
Student diplomskog studija inteligentnih transportnih sustava na Fakultetu prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu. Područja zanimanja: ITS, V2X komunikacija, kooperativni sustavi, ekološki održiva mobilnost, eMobilnost, upravljanje u incidentnim situacijama.
Close