Baltic Ace – napokon ispričana priča

Velika nesreća na jednoj od najprometnijih plovnih linija – Eurogeul, prije četiri godine obilježila je svijet pomorskog transporta. Ploveći iz belgijskog Zeebrugge-a prema finskoj luci Kotka, Baltic Acebrod za prijevoz automobila, sudario se s kontejnerskim brodom Corvus J na 65 km udaljenosti od nizozemske obale. U sudaru je poginulo 11 članova posade, a ukupno 1.400 automobila (ponajviše marke Mitsubishi iz Japana i Tajlanda) završilo je na dnu Sjevernog mora. Budući da su unutar potonule palube ostale enormne količine goriva nesreća je bila na rubu prirodne katastrofe. Baltic Ace spada u kategoriju Roll On Roll Off (RoRo)  brodova, plovio je pod bahamskom zastavom, a proizveden je u Poljskoj. Automobili koji su se prevozili navodno su bili namijenjeni za rusko tržište.

Ono što je još zanimljive je proces čišćenja morskog dna i vađenje olupine broda koji je trajao gotovo četiri godine. Kompanija Royal Boskalis Westminster i njezin partner Mammoet Salvage potpisale su ugovor s nizozemskim Ministarstvom infrastrukture i okoliša (Rijkswaterstaat) koji ih je obvezao do 31.12.2015. godine izvući oko 540.000 litara goriva iz olupine, izvaditi automobile te podignuti cijelu olupinu broda iz dubine od 35 metara. Posao je bio vrijedan nevjerojatnih 67 milijuna eura. Projekt je započeo u travnju 2014. i sastojao se od dvije faze; 1. izvlačenje goriva i 2. podizanje olupina s dna.

Paluba Baltic Ace-a bila je razrezana na čak osam dijelova kako bi proces podizanja prošao uspješno.

Naravno, postojale su mnoge poteškoće. Prioritet je bilo izvući gorivo broda iz dna bez ugrožavanja morskog okoliša. Korištena je tzv. hot tap metoda kojom se gorivo u tankovima prvo zagrijavalo pa tek onda kroz cijevi vadilo iz tankova. Odstranjivanje goriva trajalo je dva tjedna. Zatim je uslijedila paluba. Inicijalno je bilo planirano rezanje na šest dijelova, no priroda situacije natjerala je stručnjake da povećaju broj na osam. Rezanje je izvedeno na izniman način i što je najvažnije uspješno. Naposljetku su olupine svih potonulih automobila izvađene. Ovaj proces trajao je gotovo četiri godine.

Morsko dno očišćeno je prije ugovorenog roka – do kraja listopada 2015., a sredinom studenog iste godine plovna linija ponovno je otvorena za pomorski promet. Ista metoda korištena je za spašavanje MV Tricolora, prijevoznika automobila koji je potonuo 2002. u La Manche-u te ruske podmornice Kursk (K-141).

Profesionalizam kojim je ovaj nevjerojatni projekt izvlačenja obavljen pogledajte na videu:


 

O autoru

Božo Cicvarić
Urednik rubrike Logistika na web portalu Prom. Magistrirao je 2016. na Fakultetu prometnih znanosti u Zagrebu, smjer Logistika. Posebno ga zanima prijevozna logistika i organizacija putničkog prijevoza.
Close