Budućnost je blizu; uskoro stižu Simensovi i Airbusovi električni zrakoplovi

Airbus E-Fan, Izvor: www.cnn.com

U zadnje vrijeme, električna vozila su u centru pozornosti, pogotovo od kada je Tesla Model 3 nadmašio sva očekivanja u prednarudžbama. U isto vrijeme kada Tesla predstavlja revoluciju s novim modelom, Siemens i Airbus najavljuju električni zrakoplov za komercijalnu upotrebu.

Oni najavljuju do 2020 zrakoplove za demonstracije koji će prikazati novu tehnologiju i tehnološke inovacije, a do 2030 planiraju imati zrakoplov za manje od 100 putnika koji će biti ili električni ili hibridni.  Zaposliti će 200 ljudi da bi se taj plan mogao ostvariti, a očito je da Siemens i Airbus misle kako su električni zrakoplovi budućnost, barem za kraća putovanja.

Glavna prednost novog koncepta zrakoplova su značajno smanjene emisije štetnih plinova i potrošnja goriva. Europska Unija je postavila visoku ljestvicu sa ciljem smanjenja emisija CO2 za čak 75% u 2050. godini, u odnosu na mjerenja 2000. godine, a tim iz Siemensa i Airbusa misle da to nije moguće ostvariti sa standardnim motorima koji koriste kerozin.

Airbus E-Fan, prvi Plug-In zrakoplov na svijetu, Izvor: www.wsj.com

Airbus E-Fan, prvi Plug-In zrakoplov na svijetu. Izvor: www.wsj.com

Za putnike, posadu i stanovnike koji žive blizu zračne luke, važan čimbenik je smanjenje buke zrakoplova. Naravno, postoji buka od vjetra, ali kada bi zrakoplovi bili tihi kao električni automobili, znatno bi se smanjila buka u zonama oko zračnih luka. Snaga planiranih prototipova zrakoplova će se kretati od nekoliko stotina kilovata do 10 i više megavata tako da se mogu odabrati odgovarajući zrakoplovi za određenu udaljenost putovanja.

Skoro nečujni i zrakoplovi koji ne zagađuju zvuče kao dobra ideja, ali se postavlja pitanje dosega i kapaciteta baterija. Danas se tek proizvođači poput Tesle probijaju na tržište sa modelima koji imaju doseg oko 300 kilometara samo na baterije, dok avioni moraju proći i do nekoliko tisuća kilometara u jednom letu. Tu je i problem povećane mase zrakoplova ali i punjenja baterija. Morati će se promijeniti koncept zračnih luka koje će morati biti prilagođene za takve zrakoplove. Sve u svemu, budućnost dolazi i nije tako daleko. Vrijeme fosilnih goriva lagano odlazi i okrećemo se novoj, čišćoj, jeftinijoj i sigurnijoj energiji. Vrijeme će pokazati kojom brzinom će se tehnologije razvijati, ali očito je da u budućnost donosi čiste i tihe tehnologije, kako na cesti tako i u zraku, moru i željeznicama.


Izvor: digitaltrends.com

O autoru

Filip Slavujević
Student cestovnog prometa. U slobodno vrijeme bavi se automobilima, detailingom i biciklizmom. Područje interesa: Prometno-tehnička vještačenja, prijevozna sredstva u cestovnom prometu i prometno planiranje.
Close