eBay otvara prvi virtualni dućan na svijetu! Što to znači za maloprodajne lance?

YouTube printscreen
Beacon, printscreen YouTube

Beacon, printscreen YouTube

Zahvaljujući razvoju interneta i novih tehnologija prodavači danas sve češće individualno pristupaju svojim kupcima, prate njihove online navike, njihove ukuse te im nude posebne usluge. Isto tako, okreću se sve više tzv. omni-channel strategijama – “prilaze” kupcima preko velikog broja prodajnih kanala; preko aplikacija, društvenih mreža, beaconsa, fizičkih maloprodajnih lokacija, a danas eto i preko virtualnih dućana. S jedne strane to utječe i na logističke procese, primjerice veći povrat robe (npr. veličina majice kupljene preko interneta ne odgovara nam jer nismo bili u mogućnosti fizički ju isprobati), dok s druge strane prodavači imaju mogućnost razviti poseban odnos s kupcima, ponuditi personalizirane proizvode te time smanjiti mogućnost povrata.

Virtualni dućani omogućiti će bolji doživljaj internet trgovine u kojoj će kupci moći iskusiti proizvode.

S mjesta kupaca ono što se događa je sve manja potreba za fizičkom prisutnošću prilikom kupnje. Razvoj e-trgovine bio je samo početak. Danas Amazon primjerice pristupa kupcima i preko tzv. Dash Buttona – naprave malih dimenzija koja kupcima omogućuje instant narudžbu određenih brendova proizvoda. Funkcioniraju tako što kada se potroši određeno pakiranje nekog proizvoda u kućanstvu, primjerice prašak za pranje rublja ili suđa, korisnik pritisne gumb za kupnju na uređaju i Amazon se pobrine da mu u kratkom roku dostave novo pakiranje tog brenda. Ove uređaje korisnici mogu zalijepiti na zidove ili određene kućanske uređaje u svojim domovima.

Umjesto gubljenja vremena na odlazak u obližnju prodavaonicu po novo pakiranje, ono mu dolazi na vrata. Kupcu jednostavno, ali Amazonu kao distributeru malo kompliciranije jer zahtjeva veću efikasnost distribucije – veći broj dostava manje količine robe. No, ako ubacimo sve prisutnije dronove u jednadžbu mogli bi se izbjeći  problemi većeg broja polupraznih vozila na cestama (uz pretpostavku razvoja veće nosivosti dronova).

Ipak, vrhunac e-trgovine nešto je što svi već odavno iščekujemo, a sada je napokon tu. Virtualni shopping!

eBay, vodeći svjetski pružatelj usluge online trgovine odlučio je katalog proizvoda kupcima ovaj puta ponuditi u tri dimenzije. U suradnji s australskim Myerom, otvara prvi virtualni dućan na svijetu.

Izvor: Youtube

Izvor: printscreen Youtube

Shopticals, Izvor: YouTube printscreen

Shopticals, Izvor: YouTube printscreen

Korisnici mogu pristupiti preko 12.000 proizvoda iz Myerovog kataloga, pretraživati ih, proučavati i naposljetku kupovati. Pristup VR dućanu moguć je putem eBay VR Department Store aplikacije i naravno virtualnih (VR) naočala. Trenutno je aplikacija dostupna u Autraliji na iOS-u i Androidu. Jedan od direktora eBaya za Autraliju i Novi Zeland, Steve Brennen rekao je kako je bilo potrebno 12 mjeseci za dizajniranje aplikacije. U ponudi su uz ostalo i Shopticals – VR headsetovi poput Google Cardboard-a na koje se stavlja smartphone za pristup VR trgovini.  Posebna karakteristika – eBay Sight Search omogućava selektiranje proizvoda tako što korisnik fiksira nakratko pogled na proizvod koji ga zanima. Jednom kada usmjeri pogled na željeni proizvod, isti mu se “približava” te mu se pojavljuju podaci o veličini, cijeni, dostupnosti, načinu dostave i sl.

Manji broj fizičkih prodajnih lokacija znači manje fiksne troškove (manje troškova režija, održavanja, radne snage i sl…), manje distribucijske troškove i troškove držanja zaliha.

Većina proizvoda biti će prikazana u obliku 2D fotografija, dok će top 100 najtraženijih proizvoda biti trodimenzionalni pa će ih korisnici moći rotirati i zumirati, proučavati do najsitnijih detalja. Prilikom boravka u VR dućanu pratiti će se navike kupaca čime će se omogućiti ciljana ponuda proizvoda.

Ono na što se misli kada spominjemo personalizaciju je zapravo individualizirani virtualni dućan s proizvodima po ukusu određenog korisnika, dizajniran na osnovu podataka iz prošlosti. Ponuđena odjeća će se primjerice većinom pokazivati u brojevima i oblicima koji najbolje odgovaraju kupcima, zahvaljujući praćenju njihovih prošlih pretraživanja i zadovoljstva prilikom kupnje. Iz tog razloga Myerov šef za digitalno i podatkovno poslovanje veliki potencijal VR dućana vidi u prodaji odjeće.

StoreZamjena fizičkih shopping izloga za online kupnju i VR iskustvo dovodi do manje potrebe za fizičkim maloprodajnim objektima. Zbog toga je pri uspostavi maloprodajnih lanaca e-trgovina ekonomski isplatljivije rješenje. Manji broj prodajnih objekata znači manje fiksne troškove (manje troškova režija, održavanja, i sl…), manje distribucijske troškove i troškove držanja zaliha. Uostalom zašto držati samo fizičke primjerke proizvoda u izlozima i čekati da prolaznicima zapnu za oko kada virtualni primjerci mogu doseći bilo koga u svijetu. Naravno, ljudi će uvijek težiti fizički ispitati željeni proizvod pa VR dućan ne treba biti jedina opcija.

eBay i Myer prvi su koji testiraju ovu tehnologiju. Biti će zanimljivo pratiti koliko će se drugih kompanija priključiti eBayu te koliko će ih se općenito odlučiti svojim online katalozima dodati novu dimenziju. Oni e-trgovci koji prebace svoje kataloge u virtualne dućane imati će konkurentsku prednost u odnosu na druge. Potencijal VR kupnje trenutno je gotovo nemjerljiv. Već sada se planira omogućiti korisnicima zajedničko VR kupovanje gdje bi se članovi obitelji ili prijatelji mogli ulogirati istovremeno i zajedno “boraviti” u VR dućanima. Za pretpostaviti je da će se porastom virtualne trgovine na nacionalnim razinama broj kurirskih usluga povećati, a broj fizičkih maloprodajnih dućana smanjiti (iako ne nužno). Maloprodajni lanci će se morati restrukturirati.

O autoru

Božo Cicvarić
Urednik rubrike Logistika na web portalu Prom. Magistrirao je 2016. na Fakultetu prometnih znanosti u Zagrebu, smjer Logistika. Posebno ga zanima prijevozna logistika i organizacija putničkog prijevoza.
Close