Od ideje do autobusne revolucije! VOLLO.net otkriva kako je digitalizirao autobusni prijevoz u Hrvatskoj!

VOLLO.net domaća je start-up tvrtka koja je uspjela digitalizirati već zastarjelo tržište autobusnog prijevoza u Hrvatskoj. Uz jednostavnu pretragu, usporedbu i kupovinu online autobusnih karata, korisnici se sada mogu informirati o dodatnim pogodnostima koje hrvatski prijevoznici nude; npr. nudi li prijevoznik wi-fi, utičnice za struju, naplaćuje li prtljagu i slHrvatska na taj način hvata korak sa zapadnoeuropskim zemljama u kojima je vidljiv trend porasta digitalnog poslovanja u transportu odnosno kupovine putničkih karata preko interneta. Sigurno je da će VOLLO pozitivno utjecati na razvoj konkurentnosti i kvalitete hrvatskih autoprijevoznika, a čekanje u redovima autobusnih kolodvora uskoro bi moglo otići u prošlost. 

Fotografija u vlasništvu Vollo.neta

Zaputili smo se u poduzetnički inkubator – HUB 385, mjesto gdje se nalazi VOLLO tim te iz prve ruke saznali na koji način je VOLLO uspio modernizirati industriju hrvatskog autobusnog prijevoza. Razgovarali smo s Paulom Jandrić, studenticom Fakulteta prometnih znanosti u Zagrebu, ponosnom članicom VOLLO tima.

Paula je dokaz da se znanjem i ustrajnošću u prometnoj struci mogu učiniti velike stvari. Evo što nam je u intervjuu otkrila o radu koji stoji iza VOLLO.neta:

Možete li našim čitateljima ukratko opisati što je VOLLO.net i kako je došlo do ideje za njegovim razvojem?

Vollo.net je online servis za jednostavnu pretragu, usporedbu i kupovinu autobusnih karata. Cilj je pružiti krajnjem korisniku tj. putniku transparenciju pri odabiru rute, vremena i trajanja putovanja i dodatnih pogodnosti prijevoznika (wi-fi, utičnica za struju, naplata prtljage i sl.). Dakle, nastoji se korisniku ponuditi što više opcija, prikazati sve pa i one ponekad skrivene troškove prijevoznika te pojednostaviti odabir i bookiranje karata čime se želi podići ukupna kvaliteta usluge putovanja autobusom.

“Cilj nam je u potpunosti digitalizirati međugradsku prijevoznu industriju unutar Hrvatske, sa svih njenih strana i granica pojednostaviti i unaprijediti.”

Budući da smo i sami frekventni putnici, na vlastitoj smo koži osjetili problem organizacije i bookiranja online karata za mnoge prijevoznike u Hrvatskoj i šire. Tako se rodila ideja, okupio se tim i kreirana je platforma koja će, nadamo se, zauvijek eliminirati brojna čekanja i redove na kolodvorima te smanjiti nepotreban gubitak vremena i novca.

Danas nije rijetkost čuti kako su pojedine start-up kompanije nastale zajedničkim vizijama studenata ili bivših kolega, istomišljenika iz studenskih dana. Stoji li slična priča iza VOLLO.neta? Kako ste nastali i tko sve čini vaš tim?

U VOLLO-u se zaista vjeruje da je tim najvažniji jer se iz iskustva zna da je isključivo tim zaslužan za uspjeh. Gotovo svi se na neki način poznajemo od ranije, a s obzirom da su dečki i studirali zajedno, uvijek je postojala neka ideja o razvoju vlastitog projekta. Iako su poslovi svakoga odveli različitim smjerovima, svaki se specijalizirao u svom području.

Primjerice, Darko Škulj je vrsni UX/UI designer koji je je radio u jednoj od vodećih domaćih tvrtki za mobilna rješenja – Fiveu, na poziciji Lead Designera te na mobilnim rješenjima poput Ersteovog mobilnog bankarstva, Rosette Stone, sučelja za Rimčeve Greyp bicikle itd.

Foto: Božo CicvarićMarko Jukić je svoje vještine business developmenta i prodaje brusio u jednom od najpoznatijih startup inkubatora u svijetu – Rocket internetu, gdje se pridružio jednom od najperspektinijih ventura/startupa Rocketa – Foodpandi.

Uz Marka i Darka tu su još Igor Pravdić i Aleksandar Ruski (co-founderi) koji su svoje znanje frontend i backend developmenta razvili radeći prvenstveno sa stranim klijentima, kako europskim tako i američkim. Nakon toga, timu smo se pridružili Ivan Gabriš na operacijama i ja na online marketingu i business developmentu.

Proporcionalno razvoju platforme i opsegu posla, raste i broj članova tima koji trenutno broji desetak zaposlenih, što domaćih, što vanjskih suradnika, koji uskaču ovisno o potrebi.

Kao što ste i sami spomenuli, imate puno iskustva s razvojem različitih internet servisa. Ono što je primjerice Pauza.hr u gastronomiji to je VOLLO.net u autobusnom prijevozu. Po čemu se VOLLO razlikuje od vaših prethodnih projekata i koji su najveći izazovi s kojima ste se susretali pri izradi VOLLO usluge?

Markovo iskustvo iz Rocket interneta je definitivno pomoglo postaviti Vollo servis. Susretali smo se sa sličnim izazovima, odnosno sa sličnim nivoom kompleksnosti operacija (chicken-egg problem), a to su prije svega zahtjevni korisnici s jedne i partneri s druge strane. U VOLLO-u, kao i u Rocketovim day-to-day operacijama nema previše prostora za poslovna planiranja i projekcije, već se ide na čiste mikrofokuse, granualnim pristupom rješavanju problema.

VOLLO-ova specifičnost i konkurentska prednost je u efikasnom rješavanju zadataka, vrsnim operacijama i brzini ekspanzije. U prva dva mjeseca potpisani su ugovori s oko 80% prijevoznika u Hrvatskoj, a samo u proteklom mjesecu prodaja je porasla za 600%, što je izvrstan početak.

Najveći izazov u razvoju produkta je dinamičnost usluge jer kad pogledamo svijet ecommerce shopova vidimo veliku razliku u odnosu na tržišta statičnih proizvoda. Planiranje putovanja zaista je veliki izazov jer se trebaju zadovoljiti potrebe putnika koji očekuju vrhunsku uslugu u svakom trenutku pa i tzv. last moment service, ali i potrebe partnera prijevoznika od kojih svaki ima svoj način organizacije ruta i linija, a kojima upravljaju na još uvijek tradicionalan način. U konačnici, VOLLO je uspio digitalizirati jednu tradicionalno staru branšu i postaviti standarde u zemlji, tako da su svi izazovi privlačni i rješivi.

 Izvor: printscreen vollo.net

Kakve su bile reakcije na početku i koliko ste do sada zadovoljni interesom korisnika?

Vide se pozitivni trendovi u putovanjima i investiranju općenito u iskustva umjesto u materijalne stvari. Tu je i trend tzv. milenijum generacije koja danas sve više relocira svoje interese i budžet kako bi imala neki dobar gadget i bila dio putujuće wunderlust generacije.

Da se mladi više ne žele vezati za veće materijalne investicije poput osobnog automobila, zasigurno govori i činjenica da isti problem uspješno rješava i Uber za gradski prijevoz.

Iz tog razloga, podizanjem kvalitete autobusne usluge i samog prijevoza, može se očekivati porast broja putnika koji tradicionalno nisu putovali autobusom. S druge strane, preko 15 milijuna turista godišnje posjećuje Hrvatsku i njima je najbolji način upoznavanja Hrvatske, ali i regije upravo autobusni tip prijevoza. Turisti su općenito navikli bookirati karte isključivo online pa je VOLLO u tom pogledu odlično rješenje.

Koji poslovni model stoji iza VOLLO.neta?

Poslovanje tvrtke temelji se na B2B2C (business-to-business-to-consumer) modelu e-poslovanja. Na primjeru Vollo-a,  B2B2C funkcionira kao poslovni model temeljen na dijeljenom prihodu, tzv. revenue share s autobusnim prijevozničkim kompanijama s kojima tvrtka ima potpisan ugovor.

Komunikacija s partnerima podrazumijeva sve B2B procese i operacije, od pravovremenog slanja i ažuriranja ruta i vremenskih rasporeda putovanja od strane prijevoznika, do slanja mjesečnih obračuna i dnevnih izviješća o broju putnika prema prijevozniku. S druge strane, kroz B2C poslovanje tvrtka komunicira direktno s korisnicima, ne samo u procesu prodaje karata, nego i marketingu te primjerice kroz chat podršku na stranici kao svojevrsna služba za korisnike.

Kako se VOLLO financira? Tražite li vanjske investitore?

Investitori nisu krajnji cilj, već alat. VOLLO je vlastitim sredstvima stvorio postojeće uvjete za kreiranje profitabilnog biznisa i bez investitora. Investitori dakako mogu pomoći VOLLO-u podići kvalitetu usluge i dostupnost na viši nivo. Za sada se veći fokus stavlja na partnere koji pored financijske injekcije mogu dati i određenu dodatnu vrijednost – tzv. added value.

Jedan od većih izazova zasigurno je kvalitetna suradnja s velikim brojem autobusnih poduzeća. Koliko su hrvatski autoprijevoznici spremni na suradnju? Vide li oni poslovni motiv u suradnji s VOLLO-m?

Istina je da su autobusni prijevoznici ‘tradicionalne tvrtke’, no i oni polako počinju shvaćati što korisnici žele, uviđaju da se trendovi mijenjaju i žele biti dijelom te promjene. Znaju da, ako oni to ne naprave, konkurencija sigurno hoće. Osim porasta prodaje i dodatnog distribucijskog kanala, oni nalaze svoje poslovne motive u brojnim drugim prednostima e-commerca koje im VOLLO nudi. Putem Vollo servisa imaju mogućnost doseći velik broj novih korisnika, besplatno se oglašavati na našim stranicama i kanalima društvenih mreža, prisutni su online i mobilno kroz bazu naših domaćih i inozemnih partnera, jačaju i razvijaju svoj brend marketinškim kampanjama i sl.

Izvor: vollo.net

Koliko su autoprijevoznici u Hrvatskoj općenito u tijeku s modernom tehnologijom (nude li vlastitu online kupovinu karata, web stranice na stranim jezicima, i sl.)? 

Danas se kod nas tek ispod 10% karata kupuje online, dok vanjski trendovi pokazuju rast od 50% u ovom sektoru. U zapadnoj Europi, primjerice, kupovina online karata je ili preko 80% ili isključivo online. Taj trend i nas lagano zahvaća, čemu pridonose turizam i ljetni mjeseci. Prijevoznici vide te trendove i traže rješenje kako bi se prilagodili novim prilikama pa dio njih aktivno radi na razvoju vlastitih online kanala prodaje. Međutim, mnogima nedostaje strategija dosega novih korisnika, a upravo to im Vollo nudi. Vollo je prije svega agregator i marketplace što znači da nudi sve na jednom mjestu i svi mogu profitirati. Uz otvoren pristup, svim prijevoznicima u Hrvatskoj će biti jednostavno pretražiti što putniku najbolje odgovara te naći pravi omjer trajanja putovanja, kvalitete usluge i cijene. 

Foto: Božo Cicvarić

Također, ono što trenutno nije praksa autoprijevoznika, a trend je koji nastojimo progurati je ticketless sistem tako da printane karte u potpunosti postanu dio prošlosti.

Tko predstavlja pravu konkurenciju VOLLO.netu i što vas izdvaja od sličnih online servisa kao što su primjerice Busradar.hr ili GetByBus?

Trenutno su konkurencija autobusni kolodvori od kojih je VOLLO povoljniji. Putne karte koje VOLLO nudi na svojim stranicama trenutno su za neke relacije do 20% jeftinije od na primjer Autobusnog kolodvora Zagreb. Cilj je ponuditi najniže cijene u Hrvatskoj. U odnosu na slične servise, VOLLO ima naprednije postavke koje su prilagođene korisnicima, no, ipak prava konkurencija nisu online servisi za prodaju karata, nego prodaja karata na autobusnim kolodvorima.

Foto: Božo Cicvarić

VOLLO radi na tome da putniku pruži cjelovitu uslugu putovanja, pri čemu se vodi time da olakša i pojednostavi što je više moguće cijeli proces planiranja putovanja tako da on putniku nije stresan, nego zanimljiv i uzbudljiv. Zato uz svakodnevnu nadopunu busnih linija i ruta, aktivno radimo na lifestyle blogovima kroz koje nastojimo dati zanimljive savjete i priče koje bismo i sami htjeli pročitati te korisne informacije o kolodvorima, popularnim događanjima u regiji, povoljnom smještaju na odabranoj destinaciji i slično. 

Dakle, jednostavnost kupovine i online plaćanja odnosno zaobilazak redova na blagajnama, kvalitetan sadržaj o mjestu u koje se putuje te kvalitetne i provjerene preporuke neke su od prednosti koje VOLLO izdvajaju od ostalih.

Koliku ulogu u svemu zapravo igra turizam?

Turizam igra veliku ulogu jer činjenica je da broj turista u Hrvatskoj svake godine prelazi 15 milijuna, a gotovo 90% autobusnih karata se još uvijek kupuje fizički na kolodvorima. Upravo u tom problemu VOLLO je vidio svoju priliku.

VOLLO uslugu prepoznale su Hrvatska turistička zajednica i brojne turističke zajednice gradova diljem zemlje. Shvaćaju da je i dolazak na destinaciju dio godišnjeg odmora te da su im gosti uvelike zahvalni kad se ne moraju sami snalaziti po autobusnim kolodvorima, koji su obično krcati i puni nejasnih znakova i uputa, naročito u ljetnim mjesecima. Također, naš je interes i nastojanje što više stranaca i turista dovesti u Hrvatsku i pokazati im sve ljepote koje naša zemlja nudi.

Kakvi su vam planovi za budućnost?

U skoroj budućnosti očekuje se lansiranje android i iOS aplikacije, točnije do kraja ljetne sezone, te partner aplikacije za prijevoznike koja će omogućiti tzv. ticketless sustav pa će printane karte, nadamo se, uskoro ići samo u muzeje. VOLLO sprema još nekoliko zanimljivih featurea koje će izbacivati i koji će razveseliti naše putnike te nekoliko featurea za olakšavanje poslovanja autobusnih partnera.

Izvor: Vollo.net

Generalno gledano, vidimo kraj ere autobusnih kolodvora kao mjesta kupovine karata kroz sljedećih pet godina te predviđamo da će ih zadesiti slična sudbina videoteka čime će se njihova funkcija svesti isključivo na uslužne servise. Isto kao što su se ostale industrije digitalizirale i postavile standarde, primjerice hotele tražimo isključivo na booking.com i sličnim sajtovima, narudžbu hrane na pauzi.hr, a ne na Google-u, tako mi vjerujemo da će Vollo biti sinonim za karte i putovanja, jedinstveno mjesto planiranja i online kupovine prijevoza te centar travel lifestyle-a. Ako to može funkcionirati, ne samo u Njemačkoj i Francuskoj, već i u zemljama poput Indije i Pakistana, zašto ne i kod nas – u srcu jugoistočnog tranzita Europe i turizma?

Ne možemo ne upitati, zašto ime VOLLO? ☺

Naše ime VOLLO u prijevodu s talijanskog znači zalet, polet odnosno priprema za put. Pri osmišljavanju imena vodili smo se mišlju kako ime treba biti neka jednostavna, lako pamtljiva riječ bez već vezanog značenja na hrvatskom jeziku. 

I za kraj, koja bi bila vaša preporuka mladim i budućim inženjerima kada je u pitanju razvoj vlastitih inovacija? 

Svi se slažemo i mišljenja smo da je u ranim dvadesetima važno eksperimentirati i naučiti živjeti van komforne zone te prvenstveno ulagati u iskustva, naučiti biti menadžer samome sebi.

Potrebno je znati se samodisciplinirati, dopustiti si sanjati i planirati te razbiti granice nemogućega.

Kreiranjem vlastitih inovacija i startupa trebamo izgraditi kulturu u kojoj je dopušteno sanjati i kojom ćemo inspirirati sve buduće poduzetnike na tome putu. Naša je dužnost, a ujedno i apel mladim generacijama, osvijestiti ih da je normalno kreirati nove kompanije i biti uspješan te da to nije privilegija “nekog tamo vani”.

Izvor: vlasništvo vollo.neta


VOLLO možete pratiti i na Facebook stranici facebook.com/vollotravel/

O autoru

Božo Cicvarić
Urednik rubrike Logistika na web portalu Prom. Magistrirao je 2016. na Fakultetu prometnih znanosti u Zagrebu, smjer Logistika. Posebno ga zanima prijevozna logistika i organizacija putničkog prijevoza.
Close