Električni autobusi punjivi za samo 15 sekundi

Električni autobusi Ženeve puni za samo 15 sekundi

Dugotrajna punjenja baterija mogu biti prepreka električnim vozilima, bila to osobna vozila ili gradski autobusi. Ovaj problem riješen je u Švicarskom gradu Ženevi koji je krenuo u nabavu električnih autobusa za uslugu javnog prijevoza i kako bi riješili problem punjenja angažirali su lokalnu firmu ABB koja je izgradila mrežu brzih punjača koji vrlo brzo mogu napuniti električne baterije autobusa.

Nekoliko novih električnih autobusa tipa TOSA (Trolleybus Optimisation Système Alimentation) bit će dodano voznom parku operatera javnog prijevoza Transports Publics Genevois (TPG). TPG je potpisao ugovor sa ABB-om vrijedan 16 milijuna $ koji će u razvoju mreže punjača surađivati sa firmom HESS, proizvođačem navedenih autobusa. Ugovor uključuje i pilot projekt sustava.

Ruta električnih autobusa će povezivati Ženevsku zračnu luku sa predgrađem

Autobusi će se koristiti za rutu koja će povezivati zračnu luku Ženeva sa novim predgrađem zvanim Praille-Acacias-Vernet, koji će imati oko 11,000 stambenih i poslovnih jedinica, te će tamo biti smješteno oko 11,000 stanovnika. Predviđeni kapacitet linije je veći od 10,000 putnika i uključuje 13 stanica sa brzim punjačima. Na svakoj stanici autobus će se napuniti za 15 sekundi pomoću “vala“ od 600 kW (pet puta više snage nego što primjerice imaju Tesla Supercharger punjači) dok se putnici iskrcavaju i ukrcavaju. Svih 13 stanica sa punjačima omogućit će dovoljno energije da autobus stigne do sljedeće stanice. No, stanice neće nužno odrađivati potpuno punjenje, nego samo onoliko koliko je dovoljno da autobus stigne do sljedeće stanice. Na kraju linije će se autobusi, koji će voziti približno svakih 10 minuta, moći napuniti za od prilike 5 minuta pomoću brzog punjača. Autobusna mreža je postavljena sa namjerom što bržeg početka korištenja i to 2018 godine. Pilot projekt je već uspješno odrađen na relaciji od zračne luke Ženeva do Palexpo izložbenog centra.

Očekuje se da će električni autobusi smanjiti emisiju ugljičnog dioksida za 1,000 tona godišnje u usporedbi sa autobusima sa konvencionalnim pogonom (na diesel). Osim mreže punjača ABB će također pribaviti krovne baterijske jedinice za autobuse koje će pohranjivati električnu energiju.

Nekoliko drugih gradova u svijetu također je eksperimentiralo sa električnim autobusima, a čak im je i Elon Musk, vlasnik tvrtke Telsa Motors, pridao pozornost. U svojem Master Planu za Tesla Motors, Musk je predložio autonomne električne autobuse koji bi mogli biti pozvani od strane putnika i bili pogonjeni električnom energijom.

O autoru

Sebastijan Hleb
Student Fakulteta prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, inicijator inicijative Avantoura te novinar studentskog internet portala prom.com.hr. Područja interesa; cestovni i gradski promet, biciklistički promet te prometno planiranje i projektiranje.
Close