Smart spreman za dijeljenje

www.wired.com

Carsharing u smislu dijeljenja privatnog vozila nije nepoznanica i u stručnoj literaturi klasificira se kao peer-to-peer carsharing

Carsharing kao način prijevoza već je poznat široj javnosti, posebice na svjetskom nivou, a od lipnja prošle godine tu uslugu mogu koristiti i građani Zagreba. U suštini carsharing označava, kao što i doslovan prijevod kazuje, dijeljenje automobila. Ukoliko ste propustili članak na našem portalu u kojem možete pročitati sve o carsharingu, članak pronađite OVDJE.

Car2go carsharing organizacija bila je prva koja je na svijetskom nivou korisnicima ponudila carsharing “slobodnog toka” (eng. free flow) odnosno mogućnost da se vozilo nakon vožnje ostavi gdje se želi (naravno unutar carsharing zone). Da je interes za tom uslugom u porastu svjedoči i brojka od 2 milijuna korisnika koju je ta organizacija premašila još u listopadu prošle godine. Sukladno tome iz  grupacije Daimler (koja nudi uslugu car2go) stiže nam još jedan novi eksperiment koji će, prema najavama, biti moguće isprobati već nadolazećeg proljeća. No, prije toga prisjetimo se da je Daimler grupa već aktivna na području privatnog carsharinga s aplikacijom CROOVE, o čemu se također mogli pročitati na našim stranicama.

Kako prenose quattroruote.com navedeni eksperiment provoditi će se u četiri njemačka grada- Stuttgartu, Cologne, Berlinu i Bonnu. Projekt nosi naziv: “Smart ready to share” što možemo prevesti kao Smart spreman na dijeljenje, obzirom da je riječ o jednom vidu carsharinga, možemo to nazvati uvjetno rečeno privatni carsharing. Način funkcioniranja bazira se na tome da automobil Smart zajedno koriste prijatelji i obitelj, odnosno da određena osoba daje Smart na korištenje njima. Za funkcioniranje istoga potreban je pametni telefon (i odgovarajuća aplikacija), putem kojeg obitelj i prijatelji dobivaju e-mail da je automobil slobodan za korištenje. Obitelji i prijatelji imati će mogućnost predbilježiti se za korištenje automobila. Specifičnost je svakako i da se ključ ostavlja u automobilu, a sam način otključavanja povezan je sa ekranom s unutrašnje strane vjetrobranskog stakla i pametnog telefona odnosno aplikacije za tu svrhu.

Provoditi će se u četiri njemačka grada- Stuttgartu, Cologne, Berlinu i Bonnu

S ciljem maksimalne sigurnosti sve je registrirano u sustavu od osoba koje voze automobil, do sati vožnje i ostaloga. Nakon početne faze, predviđa se i izračunavanje troškova prilikom korištenja od strane obitelji i prijatelja. Dodatna mogućnost je i da vlasnik Smarta odabere gdje automobil treba biti vraćen. U ovoj eksperimentalno fazi taj će projekt biti nadopuna projektu “Smart ready to drop”.

Carsharing u smislu dijeljenja privatnog vozila nije nepoznanica i u stručnoj literaturi klasificira se kao peer-to-peer carsharing. Ipak je li naše društvo spremno za radikalan potez dijeljenja vlastitog automobila, te što u slučaju bilokakvih loših iskustava? Što ako poznanici ne poštuju dogovor? Mjesta za zlouporabu ima na pretek, ali vrijeme će pokazati. Možda ovaj projekt odgovori na neka pitanja.

O autoru

Lea Šikić
Urednica rubrike Cestovni promet na Web portalu Prom. Područje interesa: sigurnost cestovnog prometa, prometno planiranje, te upravljanje mobilnošću u gradovima.
Close