Ulaganje u kvalitetan javni prijevoz ulaganje je u gospodarstvo

Kada pomislimo na mobilnost, pomislimo na kretanje ljudi sa jednog na drugo mjesto? No  jeste li ikada razmišljali o vrijednosti kuće ili stana kada se pomislili na javni prijevoz?

Javni prijevoz povećava vrijednost nekretnina

Vrijednost nekretnina i zemljišta nisu na prvom mjestu kada se gleda uloga javnog prijevoza međutim u stvarnosti, nekretnine i zemljišta koja se nalaze u blizini željezničkih pruga ili autobusnih linija vrijede više od onih koje u blizini nemaju javni prijevoz. Nakon stambene krize u Americi 2009. godine, stanovi i kuće koje se nalaze pola milje od javnog prijevoza veće učestalosti (npr. veći broj polazaka autobusa) imale su 42% veću vrijednost od nekretnina koje su udaljenije.

Za jedan uloženi dolar, kvalitetan javni prijevoz može vratiti čak 144 dolara u gospodarstvo

Tisuće gradskih četvrti u blizini željezničkih pruga zabilježile su rast vrijednosti nekretnina iznad nacionalnog prosjeka. Uz to, zajednice izgrađene uz javni prijevoz bilježe rast vrijednosti kuća i stanova za 37% što je dosta više od prosjeka koji iznosi 20%. Uspoređujući godišnji rast od 1996. godine zabilježeno je da vrijednost kuća i stanova u blizini naselja čiji je razvoj orijentiran prema javnom prijevozu (TOD – Transit Oriented Development) rastu dva puta brže od godišnjeg nacionalnog rasta.

IMG_6922

Iako je cijena nekretnina viša na mjestima koja u svojoj blizini imaju dostupan javni prijevoz, stanovništvo radije plaća višu cijenu zbog jeftinijih troškova življenja na takvom mjestu upravo zbog mogućnosti korištenja javnog prijevoza. To je bitno jer su istraživanja pokazala da ljudi koji žive u TOD tipu naselja troše 13% svojih primanja upravo na prijevoz što je manje od nacionalnog prosjeka od 18%.

I željeznica i autobusi potiču investiranje

Željeznička usluga potiče niz investicija osim onih stambenih. Primjer tome je nova laka gradska željeznica otvorena 2015. godine u Portlandu u Oregonu. Tijekom izgradnje, urbani planeri shvatili su kako će nova usluga doprinijeti povećanim komercijalnim i stambenim djelatnostima što znači i indirektno povećanje investicija u blizini željezničke linije. Nakon otvorenja željezničke linije na okolnom području otvoreno je više od 44 tisuće m2 prostora razne namjene (obrazovna, razvojna, istraživačka namjena i sl.).

Osim željeznice i autobusni sustavi mogu doprinijeti ekonomskom razvoju. Primjer je sustav BRT (Bus Rapid Transit) koji donosi slične pogodnosti kao i željeznički sustav uz dodatnu fleksibilnost koju nudi konvencionalni autobusni sustav. Obično autobusi u sustavu BRT prometuju vlastitim prometnim trakama i često imaju prednost pri prolasku kroz raskrižja što omogućuje brže putovanje od konvencionalnog autobusnog sustava. Zone u blizini takvih sustava dokazano bilježe rast broja ureda, investicija u stambene prostore i stvaranje visoko plaćenih radnih mjesta.

Primjer je BRT sustav grada Clevelanda odnosno linija Health Line duljine gotovo 11 km čija je izgradnja koštala oko 50 milijuna dolara. Linija je indirektno doprinijela sa čak 5,8 milijardi dolara kroz ostale investicije potaknute zbog dostupnosti javnog prijevoza. U prijevodu za svaki 1 $ uložen u javni prijevoz vraćeno je 144 $ kroz razne kanale (investicije, djelatnosti, zaposlenje ljudi i dr.).

O autoru

Marin Dokoza
Magistar željezničkog prometa, entuzijast i ljubitelj željeznice. Zanimaju ga područja održive mobilnosti, željezničkog prometa i urbanog prometnog planiranja.
Close