6 stvari koje nikad ne biste trebali raditi kada kupite novi automobil. 1. dio!

Foto: www.bmwblog.com

Pri kupnji potpuno novog automobila, rijetko kad su vozači upoznati sa periodom razrade ili uhodavanja motora. Taj period koji je različit od proizvođača do proizvođača kreće se oko 1500 kilometara te je zapravo vrlo važan jer, između ostalog, određuje pouzdanost motora te koliko će motor kilometara izdržati u konačnici. Svako vozilo ima uputstva za korištenje te se u njima nalazi i objašnjenje za period razrade motora, ali vrlo često se za tim uputstvima poseže tek kada nešto ne znamo ili nam je potrebna neka informacija, umjesto da se pročitaju čim kupimo vozilo pošto sadrže važne i korisne informacije. U ovom članku, tj. u dva dijela ovog članka ćemo skrenuti pozornost na 6 najvažnijih stvari koje ne bi trebali raditi pri kupnji novog automobila.

Kod Acure NSX proizvođač prije nego što sastavi kompletno automobil i isporuči kupcu, u laboratoriju provede razradu motora tako što simuliraju uvjete od 250 kilometara stvarne vožnje te ne prelaze 4000 o/min. Tako vozač nove Acure NSX može odmah na stazu.

Što je zapravo razrada motora? Kada kupimo novo vozilo, svi dijelovi motora i ovjesa trebaju određen broj kilometara kako bi se laički rečeno “naštimali” odnosno, da sve sjedne na svoje mjesto. Novi motor i dijelovi u njemu imaju određene nesavršenosti te se one upravo u tom periodu razrade postepeno razrađuju. Primjer tome su klipni prsteni koji prianjaju uz cilindar, te je potrebno osigurati što bolje prianjanje istih, s naglaskom na postepenu razradu jer žustrom i prebrzom razradom može doći do nepravilnog nasjedanja koje će u daljnjoj eksploataciji motora dovesti do mogućih problema. Zato dolazimo do prve i druge točke što ne raditi s novim autombilom, a to su;

1 – Nemojte stiskati “gas do daske”, tj. ako je moguće ne ubrzavajte maksimalnim mogućim ubrzanjem automobila

2 – Ne mijenjajte brzine na maksimalnom mogućem broju okretaja motora

Iako se ponekad savjetuje što žustrija i brža razrada motora kako bi sve sjelo na svoje mjesto, to u 99% slučajeva nije točno, kao što je primjer kod novog Nissana GTR-a gdje proizvođača savjetuje da se u prvih 500 kilometara ne prelazi 3500 o/min te da se koristi samo 50% snage motora pri ubrzanju. Vrlo je zanimljivo riješen ovaj period razrade kod Acure NSX, gdje proizvođač prije nego što sastavi kompletno automobil i isporuči kupcu, u laboratoriju provede razradu motora tako što simuliraju uvjete od 250 kilometara stvarne vožnje te ne prelaze 4000 o/min. Tako vozač nove Acure NSX može odmah na stazu i ne mora paziti na razradu pošto ju je već odradili u tvornici. Zatim dolazimo do treće točke:

3 –  Nemojte voziti konstantnom brzinom i konstantnim brojem okretaja

Prilikom razrade motora poželjno je varirati opeterećenje motora, kao i brzinu kako bi se motor naviknuo na različite uvjete eksploatacije te se pravilno razradio u što većem rasponu opeterećenja. Iz tog razloga nije poželjno koristiti tempomat, pošto on konstantno održava istu brzinu, ali i po mogućnosti izbjeći duži put po autocesti iz istog razloga. Najbolje su vožnje po gradu i okolnim cestama, imajući na umu prve dvije točke vezane za ubrzanje i broj okretaja motora.

U drugom dijelu članka koji će biti ubrzo objavljen, možete pročitati preostale tri stvari koje nije preporučeno raditi na novom vozilu, a do tada pogledajte video proizvodnje Acure NSX zajedno sa dijelom gdje razrađuju motor.

O autoru

Filip Slavujević
Student cestovnog prometa. U slobodno vrijeme bavi se automobilima, detailingom i biciklizmom. Područje interesa: Prometno-tehnička vještačenja, prijevozna sredstva u cestovnom prometu i prometno planiranje.
Close