ALL SEASON GUME

Ilustracija/Izvor: pixabay.comIlustracija/Izvor: pixabay.com

Prema odluci Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture o obveznoj uporabi zimske opreme, u Hrvatskoj je zimska oprema obvezna u razdoblju od 15. studenog do 15. travnja.

Ako još niste montirali ljetne gume na svoj automobil vrijeme je da to učinite!

Većina smatra da se M+S gume mogu koristiti ljeti i zimi, no naziv M+S (eng. snow and mud) označava snijeg i blato, što predstavlja da se radi o zimskoj gumi ali nikako ne i o cjelogodišnjoj gumi. Zimska guma po ljeti izložena je prekomjernom trošenju i zbog toga gubi dio performanse za narednu zimu. Iz tog razloga je važno mijenjati gume ovisno o godišnjem dobu kako bi gume trajale što više sezona i obavljale svoju funkciju u potpunosti jer ipak su gume jedina poveznica automobila s cestom.

Vožnju zimskim gumama ljeti karakterizira slabije držanje ceste, višu potrošnju goriva, duži put kočenja, slabju otpornost na vodeni klin (aquaplaning). Na visokim temperaturama zimske gume se više troše, stoga se nikako ne treba voziti na zimskim gumama odnosno M+S gumama ljeti.

Zadnjih nekoliko godina često se spominju all season gume odnosno cjelogodišnje gume. Možete ih prepoznati po tome što imaju oznaku sunca i pahuljice, što predstavlja da se radi o cjelogodišnjoj gumi. Površina profila ovakvih guma je vrlo meka te se tako prilagođava i na najmanju neravninu na površini kojom vozimo. Drugi sloj tj. novi podsloj profila optimizira energetsku učinkovitost tj. spriječava pretjerano zagrijavanje guma, dok su šare na gumama napravljene u obliku slova „V“ kako bi guma dobro podnosila zimske i ljetne uvjete na cesti. Proizvođači navode kako se cjelogodišnje gume mogu koristi ljeti i zimi zbog inovativne mješavine koja maksimalizira držanje, pruža fleksibilnost prilagođavanja podlozi, bez obzira na temperaturu. No, ako znamo da tvrdoća gume ovisi o postotku sumpora u gumi tj. da „tvrda“ zimska guma sadrži i do 40% sumpora dok „meka“ ljetna guma sadrži do 3% sumpora, postavlja se pitanje koja je to tvrdoća gume optimalna kako bi se guma dobro ponašala u ljetnim i zimskim uvjetima.

Prema HAK-ovim istraživanjima, objavljenih u Reviji  HAK-a u listopadu 2016. godine, za cjelogodišnje gume pojedinih proizvođača može se zaključiti da karakteristike takvih guma ovise o proizvođaču. Cjelogodišnje gume nekih proizvođača zapravo predstavljaju zimsku gumu s karakteristikama ljetne gume iako se takve gume ljeti previše troše, odnosno npr. za Michelinovu cjelogodišnju gumu možemo reći da se radi o ljetnoj gumi na kojoj se može voziti i zimi.

Zaključak testiranja cjelogodišnjih guma jest kako su cjelogodišnje gume i dalje svojevrsni kompromis koji se ne može mjeriti sa gumama namijenjenim isključivo ljetnom ili zimskom vremenu. Gume su jedini kontakt između vozila i ceste te treba biti oprezan s odabirom guma bilo za vožnju zimi ili za vožnju ljeti.

Rezultate istraživanja možete pročitati u: Revija HAK, Test cjelogodišnjih guma, br. 265, listopad 2016. godine, str. 20.

 

Close