Radna okolina vozača kamiona

Ilustracija/Izvor:pixabay.com

Kabina kamiona je mjesto na kojem vozač provodi najviše vremena. U prometu je vrlo važna sigurnost i zbog toga je vozaču potrebno što više olakšati njegov posao tj. pojednostaviti proces vožnje, radno okruženje učiniti humanim, a rad efikasnijim.

Za vozače njihov radni prostor većinu vremena uključuje sjedenje čak i do 15 sati na dan, a neadekvatno dizajnirana kabina vozača može dovesti do pojačanog radnog opterećenja (fizičkog, psihičkog ili senzornog), kao i do degradacije izvedbe vozača.

Kako bi radna okolina odgovarala vozačima različitih tjelesnih proporcija, današnji kamioni imaju mogućnost podešavanja sjedala, volana, zrcala itd. jer sve često korištene komande i indikatori moraju budi u vidnom polju vozača (bez okretanja glave).

Najveći problem sjedećeg načina rada predstavljaju kralježnica i leđni mišići, koji u mnogim sjedećim položajima nisu opće relaksirani, nego su vrlo opterećeni na razne načine.

Prednosti sjedećeg rada su: oslobođenje nogu od opterećenja (iako to nije slučaj kod vozača kamiona), stabilnost gornjeg dijela tijela, smanjena energetska potrošnja, manje opterećenje kardio vaskularnog sustava.

Nedostatci sjedećeg rada su: slabljenje abdomenalnih mišića, iskrivljenje kralježnice, slaba cirkulacija, te česta pojava grčenja mišića.

 

Unutrašnjost kabine vozača/Izvor: fueloyal.com

 

Adekvatna osvijetljenost radnih površina danju i noću, optimalna temperatura, optimalna relativna vlažnost zraka i dr. su uvjeti na koje se ne smije zanemariti pri dizajnu kabinskog prostora vozača kamiona, kao ni klimatske uvjete u kabini koji imaju veliki utjecaj na vozačevu udobnost i njegove performanse.

Preporuke za klimatske uvjete unutar radne prostorije za sjedećke poslove su sljedeće:

  • temperatura zraka zimi bi trebala biti između 20 i 21 °C, a ljeti 20 i 24 °C,
  • relativna vlažnost zraka u kabini vozača ne bi smjela biti niža od 30% zimi, ljeti prirodna vlažnost relativna vlažnost zraka obično se kreće između 40% i 60%, što se smatra ugodnim,
  • brzina strujanja zraka u razini glave i koljena ne bi smjela biti veća od 0,2 m/s.

 Ako ste mislili da je vozačima kamiona lako, razmislite opet!

Mnogi uvjeti moraju biti ispunjeni kako bi im radna okolina bila što povoljnija za zdravlje, a rad što efikasniji. Čak i kada su svi uvjeti ispunjeni, vozači su često na cesti puno dulje nego što bi smjeli biti, pa im čak ni svi povoljni uvjeti nisu dovoljni za očuvanje zdravlja.

Close